Twinkle | Digital Commerce

Brits bezorgprobleem ‘zorgwekkend’

2017-11-11
180101
  • 1:16

Britse online retailers dienen er rekening mee te houden dat hun pakketten in de toekomst veel later bij klanten thuis worden bezorgd dan is afgesproken. Groot-Brittannië kampt met een ‘zorgwekkend’ tekort aan vrachtwagenchauffeurs, die de beloftes van webwinkels niet meer kunnen bijbenen.

Volgens cijfers van de Freight Transport Association heeft de UK met de huidige e-commerce ontwikkelingen zo’n 60 duizend extra chauffeurs nodig, terwijl er maar 20 duizend per jaar bijkomen, schrijft Retail Week. Nieuwe chauffeurs melden zich niet, omdat de vergunning voor het beroep tot 5 duizend pond kost. Daarbij is meer dan de helft van de huidige vrachtwagenchauffeurs boven de vijftig jaar, waardoor er de komende jaren veel met pensioen gaan. Slechts 5 procent is onder de 25 jaar.

Meer steun
Een directeur van Wincanton, één van de grootste logistieke bedrijven in de UK, trekt aan de bel. Hij pleit voor meer steun vanuit de overheid voor trainingprogramma’s ten behoeve van nieuwe chauffeurs.

Later bezorgd
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zou vooral gevolgen hebben voor de levering van kleine artikelen. Deze orders worden later bezorgd en kunnen in een later stadium veel duurder uitvallen. De directeur van Wincanton zegt dat vooral het leveren van online boodschappen een hogere minimum bestelwaarde moet krijgen.

Argos
De roep vanuit Wincanton komt nadat Argos vorige week met same day delivery startte. Webshoppers kunnen nu 364 dagen per jaar hun orders tot 18:00 uur nog dezelfde avond laten leveren. Het bedrijf zegt zelf 3.300 nieuwe koeriers aan te nemen voor 800 bestelbusjes.