Twinkle | Digital Commerce

‘Helft Amerikaanse webshops biedt gratis retour’

2017-05-27
180101
  • 1:02

Bijna de helft (49 procent) van de Amerikaanse webwinkels biedt gratis retour voor zijn klanten. De National Retail Federation verwacht dat dit percentage nog flink zal stijgen, omdat retailers druk ervaren vanuit de veeleisende consument.

Online retailers hebben vaak moeite met het doorrekenen van de kosten voor retouren aan de consument, omdat hun concurrenten dit niet doen. Dit beleid is ontstaan doordat consumenten hun koopbesluit steeds meer baseren op het retourbeleid van de retailer. Zij weigeren geld te betalen voor een retourservice, meldt de Amerikaanse National Retail Federation.

Verandering in beleid
‘Online retailers denken nu anders over het aanbieden van gratis retourneren dan een paar jaar geleden’, zegt een Amerikaanse expert tegen The Wall Street Journal. ‘Eerder boden zij de gratis optie niet, om minder producten terug te krijgen. Nu zien e-commerce spelers dat dat beleid niet meer werkt. Consumenten sturen hun producten in de huidige markt alsnog retour, en komen vervolgens nooit meer terug in de webshop.’

Onvermijdelijk
Het is volgens een andere Amerikaanse branchekenner de prijs die je als e-commerce ondernemer betaalt. Hij noemt de hoge bezorg- en retourkosten ‘onvermijdelijk’ voor Amerikaanse webwinkeliers.