Twinkle | Digital Commerce

‘Een derde Nederlanders shopt offline wegens te late cadeaus’

2017-11-08
180101
  • 1:14

Bijna een derde van de Nederlandse consumenten zegt zijn cadeaus voor aankomende kerstdagen niet online te kopen vanwege het risico op een te late levering van de artikelen. 17 procent van de online shoppers bestelt zijn cadeaus minstens vijf weken voor kerst.

Dat blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics onder 3.095 consumenten uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland, gehouden van 15 tot en met 19 oktober. Aan het onderzoek namen 509 Nederlanders deel.

Te laat
Van de consumenten uit ons land heeft 15 procent wel eens een online cadeau te laat geleverd gekregen voor kerst. Dit is blijkbaar genoeg om dit jaar de cadeaus al weken voor de feestdagen te bestellen óf om helemaal niet online te kopen.

Bezorguitdaging
Vorig jaar hadden grote Nederlandse online retailers rond Sinterklaas moeite hun bezorgbelofte waar te maken. Ruim een kwart leverde één of meerdere orders niet binnen de op de website gecommuniceerde termijn. De communicatie over de te late orders was daarnaast ook vaak niet op orde.

Miljoen pakjes per dag
Online records zijn de afgelopen jaren gangbaar geworden rond Sinterklaas en kerst, net als berichten over het aantal pakjes dat PostNL voor de feestdagen vervoerd. Op 23 december lag vorig jaar de piekdag, toen werden 1.167.705 pakketten bij consumenten thuisbezorgd. Voor dit jaar verwacht PostNL ook 1 miljoen pakjes op piekdagen te leveren.