Twinkle | Digital Commerce

Groupon-omzet groeit niet meer

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Groupon realiseerde afgelopen kwartaal een omzet van 713,6 miljoen dollar, een fractie minder dan in het derde kwartaal van vorig jaar. De omzet in de VS groeit nog wel, daarbuiten levert Groupon in. De verlieslijdende kortingssite stelt een nieuwe ceo aan.

Omzetverlies (0,1 procent) is nieuw voor Groupon, dat afgelopen kwartaal 65 procent van de inkomsten op zijn thuismarkt boekte en daarbuiten last had van de sterke dollar. Er werd een verlies van 27,6 miljoen dollar gerapporteerd.

Nieuwe ceo
Groupon maakte gisteren ook bekend dat ceo Eric Lefkofsky plaats maakt voor de huidige operationele voorman Rich Williams. Medeoprichter Lefkofsky blijft wel aan als bestuursvoorzitter. Williams noemt klantacquisitie, het stroomlijnen van de internationale operatie en meer nadruk op Groupon’s margerijke productentak als zijn grootste ‘onmiddellijke prioriteiten’. Hij legde onlangs nog in een blog-posting uit waarom Groupon afscheid neemt van 1.100 medewerkers.

Directe verkoop en een marktplaats
Groupon verdient steeds meer aan directe productverkoop. Sinds twee jaar houdt het bedrijf de ‘Groupon Goods’ ook zelf op voorraad. Dit voorjaar werd met ‘Groupon Stores’ een marktplaats geopend waarop merken en retailers zelf hun artikelen kunnen slijten.

Van push naar pull
Groupon ontwikkelt zich meer en meer tot een brede e-commerce site, die minder leunt op deals. In het streven om van push naar pull te gaan, introduceerde het bedrijf ook al profielpagina’s voor merchants.