Twinkle | Digital Commerce

Online retailers boeken bijna helft meer weekomzet voor Kerst

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

In de periode voor Kerstmis boekten online retailers bijna de helft meer weekomzet dan in andere weken in het jaar. Een stijging van 46 procent zorgde voor 207 miljoen euro extra inkomsten. In totaal werd in de drie weken voor Kerst 658 miljoen euro uitgegeven.

Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en DHL Parcel onder de leden van de belangenvereniging, uitgevoerd door GfK in de periode van 6 december tot 24 december. De totale inkomsten in de kerstperiode namen met 24 procent toe ten opzichte van dezelfde weken vorig jaar.

Recordhoogte
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, spreekt over een nieuw kerstrecord. ‘De online kerstaankopen bereiken dit jaar een recordhoogte’, zegt hij. ‘Het gaat daarbij niet alleen om kerstgerelateerde producten en cadeaus, maar ook om de online aankopen van eten en drinken voor de feestdagen. Je kunt je hele kerstdiner online bestellen! De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen in de eerste drie kwartalen van 2015 zet zich ook in de kerst- en nieuwjaarsperiode voort.’

Kerst steeds populairder
Kerst is wederom populairder bij consumenten dan Sinterklaas. Online retailers boekten in de weken voor Sint’s verjaardag 24 procent meer omzet, terwijl in de weken voor Kerst 46 procent meer weekomzet werd gegenereerd.  Ter vergelijking: vorig jaar was die verhouding 27 procent versus 38 procent.