Twinkle | Digital Commerce

'Bijna helft shoppers zoekt actief naar keurmerk in webwinkel'

2017-05-27
180101
  • 1:09

Consumenten zijn nogal sceptisch als het gaat om Nederlandse keurmerken voor producten of diensten. De betrouwbaarheid van een keurmerk wordt volgens onderzoek van Autoriteit Consument & Markt over het algemeen vaak in twijfel getrokken. Desalniettemin zoekt 43 procent van de consumenten actief naar een keurmerk in een webwinkel. Deze stempels zijn zeker van belang. 

Volgens ACM stoort bijna de helft van de consumenten zich overall aan de wildgroei van keurmerken in ons land. Dan gaat het vooral om betrouwbaarheidsstempels in voedingsmiddelen. Slechts 22 procent van de consumenten vindt echter dat er teveel webwinkelkeurmerken zijn. 84 procent ziet het belang van keurmerken in online shopping in.

Betrouwbaarheid
Tweederde van de consumenten laat zich in een online aankoop enigszins leiden door een keurmerk. De digitale stempel wordt als een garantie voor een betrouwbare service gezien, schrijft ACM in zijn vandaag gepubliceerde rapport. ´Financiële waarborg, zekerheid van levering, dat je iets terug kunt geven / sturen en dan je geld terug krijgt´, luidt een mening van een consument.

Bekendheid
Van de webwinkelkeurmerken is het Thuiswinkel Waarborg het meest bekend. Maar liefst 93 procent van de shoppers kent deze stempel en 85 procent acht hem betrouwbaar. Het Webshop Keurmerk wordt door 59 procent van de consumenten direct herkend en door 60 procent als betrouwbaar gezien.