Twinkle | Digital Commerce

Van Bommel: ‘Stap naar online waanzinnig lang uitgesteld’

2017-11-08
180101
  • 2:03

Om zijn retailklanten niet te veel tegen het hoofd te stoten, heeft schoenfabrikant Van Bommel lang gewacht met het openen van een webwinkel. ‘Misschien wel te lang’, aldus ceo Reynier Van Bommel. Volgende week start het bedrijf met directe online verkoop.

Reynier van Bommel sprak gisteren op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. Met flair deed hij de rijke geschiedenis van de schoenfabrikant uit de doeken.

Schoenmaker
Reynier (links op de foto) leidt Van Bommel met zijn broers Floris (midden) en Pepijn (rechts), telgen uit de negende generatie. Het 100 procent familiebedrijf is sinds de oprichting in 1734 verschillende keren van koers veranderd, maar de core business bleef dezelfde. Reynier van Bommel gisteren nadrukkelijk: ‘Wij zijn een schoenfabriek’.

Retailer
Dat wil niet zeggen dat de leest niet wordt verlaten; Van Bommel wordt meer en meer ook een retailer, met een aantal eigen winkels in Nederland, België en Duitsland. Komende week komt daar een webwinkel bij, gebouwd op Demandware. Voor de realisatie ging Van Bommel in zee met Emakina. ‘De logistiek verzorgen we zelf, vanuit onze thuisbasis Moergestel’, aldus Reynier, die ook vertelde dat Van Bommel rondleidingen gaat geven in Neerlands enig overgebleven schoenfabriek (in bedrijf).

Nieuwe online realiteit
Van Bommel kondigde de online stap afgelopen najaar aan bij zijn ongeveer anderhalfduizend retailklanten. ‘De nieuwe online realiteit dwingt ons nu een ingreep te doen die voor het dealernetwerk gevoelig ligt maar voor het merk van levensbelang is', schreef Reyniers broer Pepijn van Bommel aan dealers.

De commotie die ontstond verraste de auteur niet, zei hij kort daarop tegen Twinkle. ‘We wisten dat er heel erg veel weerstand zou zijn in de branche, dat er emotionele reacties zouden volgen uit met name de traditionele hoek. Dat heeft alles te maken met onze marktpositie, want je kunt je afvragen wat er nou helemaal aan de hand is. Er wordt gedaan of we een steen in de vijver gooien.’

‘Retailers kunnen hun markt niet’
Dat doet Van Bommel niet, stelde ook zijn oudere broer Reynier gisteren in Utrecht: ‘We hebben in de schoenen te maken met een grote groep retailers die hun eigen markt niet goed kennen.’ De meeste merken die in de schoenwinkels staan, slijten hun schoeisel zelf ook al online, stipte hij aan. Anders gezegd: Van Bommel, dat na de oorlog 'nog nooit een cent verlies' leed, is met zijn e-commerce entree eerder volgend dan leidend.
 
Lees ook: Van Bommel gooit de knuppel in de schoenenbranche (26 oktober 2015)