Twinkle | Digital Commerce

Ahold in top 50 ’s werelds grootste e-tailers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:52

Ahold is de enige Nederlandse speler in een top 50 van online retailers (b2c), die Deloitte heeft opgesteld. Op de lijst, aangevoerd door respectievelijk Amazon, Apple en Jd.com, staan 11 pure internetverkopers. De andere 39 partijen hebben ook winkels.

In het rapport ‘Global powers of retailing 2016’ zet Deloitte de grootste retailers van de wereld op een rij, gemeten naar hun omzet in 2014. Behalve een lijst met de grootste 250 retailers overall (Ahold op plek 24) biedt het rapport een top 50 van e-tailers. Daarin bezet Ahold, eigenaar van onder meer Albert Heijn en Bol.com, de 38e plaats.

Top 10 van grootste e-tailers
Hieronder vindt u de top 10 van grootste e-tailers, inclusief het online omzetaandeel, de e-commerce groei in 2014 en het gemiddelde groeipercentage tussen 2011 en 2014 (CAGR):

Helft Amerikaans
De helft van de top 10 hierboven is Amerikaans. Europa is vertegenwoordigd door het Duitse Otto, het Britse Tesco en het Franse Casino. Namens China zijn er vermeldingen voor Jd.com en Suning, de elektronicaketen waar Alibaba vorig jaar een belang in nam. Alibaba zelf ontbreekt in de top 50, omdat het nauwelijks zelf online verkoopt; op Alibaba.com, Tmall.com en Taobao worden primair producten van andere verkopers aan de man gebracht.

3 retailers verkopen alleen online, 33 alleen offline
Op de lijst met de 250 grootste retailers overall staan slechts drie pure players, merkt Deloitte op: Amazon (12e), Jd.com (58e) en Vipshop (246e), ook uit China. Andersom verkochten 33 van de 250 grootste retailers in 2014 alleen offline, waarbij het met name gaat om supermarkten en andere partijen in fast moving consumer goods.

Online omzetaandeel: 5 procent
De retailers die zowel online als offline verkopen, boekten gemiddeld 5,0 procent van hun omzet op internet in 2014. Het online omzetaandeel lag in 2013 nog op 4,4 procent. Supermarkteketens als Ahold (3,9 procent e-commerce omzet) drukken het gemiddelde.

E-commerce motor voor groei
Hoewel het online omzetaandeel van 's werelds grootste multichannel retailers met de genoemde 5 procent nog relatief gering is, tekent het online kanaal wel voor bovengemiddeld veel groei; de online verkoopgroei lag met 18,2 procent veel hoger dan hun totale groei (3,1 procent).
  
U vindt het rapport van Deloitte hier (pdf).
 
Lees ook: Ecommerce50 van snelle groeiers in de maak (22 februari 2016)