Twinkle | Digital Commerce

Noordelijke webwinkels op logistieke achterstand

2017-05-27
180101
  • 1:17

Door de recente sluiting van een PostNL-overslagpunt in Zwolle moeten zakelijke klanten in Noord-Nederland hun goederen zeker een uur eerder op transport zetten. De belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’, is moeilijker waar te maken.

Volgens het Dagblad van het Noorden zullen webshops in de regio ‘op termijn hun magazijnen moeten verhuizen’ om concurrerend te blijven. ‘Webshopmagazijn zit knel in het Noorden’, kopt de krant.

Amersfoort
HiFiCorner nam al een grote stap; het magazijn in Groningen werd verlaten voor een magazijn in Houten. Dat ligt een stuk dichter bij Amersfoort, van waaruit PostNL pakketten verspreid over de zestien distributiecentra in Nederland. Andere noordelijke online verkopers, waaronder Belsimpel, EDC Internet en Experty, nemen tot 23.30 uur bestellingen aan, om deze daarna in busjes van Groningen naar Amersfoort te transporteren. Daar gaan de ontvangstloketten om 1.00 uur dicht.

Logistieke achterstand
De betrokken ondernemers kijken verschillend aan tegen de logistieke achterstand ten opzichte van concurrenten in centraal Nederland. ‘Het is een puzzel, maar het lukt ons steeds’, zegt Jeroen Doorenbos van Belsimpel over het inwilligen van de klantwensen. EDC’s Eric Idema spreekt van een ‘nadeel’, om toe te voegen dat de huidige locatie ook voordelen heeft aan de kostenkant (vastgoed en loon). ‘De plek van het magazijn blijft wel permanent een punt van aandacht.’ Experty (329 niche webwinkels in 7 landen en veel ambitie) kijkt steeds nadrukkelijker naar andere magazijnlocaties. Directeur Benjamin Derksen: ‘Zoals de ontwikkelingen nu zijn, komen we in Groningen knel te zitten.’