Twinkle | Digital Commerce

V&D is niet meer

2017-11-08
180101
  • 1:20

Er komt definitief geen doorstart voor V&D. Dat hebben de vijfduizend medewerkers van de keten en drieduizend van de La Place-restaurants in de winkels vanmiddag te horen gekregen. De gesprekken met Coolcat-eigenaar Roland Kahn zijn mislukt.

Na 130 jaar valt het doek voor de keten die volgens deskundigen niet mee kon komen in de digitalisering van het retaillandschap. In een persbericht melden de curatoren: ‘Nu het helaas niet mogelijk is gebleken om de “puzzel” tussen potentiële koper(s), verhuurders en financier(s) op te lossen, zal een zeer beperkte groep van V&D-medewerkers onder leiding van de curatoren de boedel in de komende weken ordentelijk afwikkelen’.

Nieuwe strategie
V&D werd op oudejaarsdag failliet verklaard, na bijna een jaar lang een nieuwe strategie te hebben opgebouwd met budget van investeerder Sun Capital. De nummer 23 van de Twinkle100 wilde het ‘fenomeen warenhuis’ en zichzelf opnieuw uitvinden. De omzetverliezen namen echter niet af, maar toe. Het warenhuis kampte onder meer met tegenvallende verkopen als gevolg van het warme najaarsweer.

Kanalen aan elkaar knopen
V&D presenteerde juist de afgelopen maanden een aantal innovaties om de verschillende kanalen beter aan elkaar te knopen. De mobile first ontworpen online omgeving werd opgeleverd en er werd geëxperimenteerd met bestelzuilen op de winkelvloer en same day delivery vanuit fysieke warenhuizen.

La Place
Het mocht allemaal niet baten. Jumbo nam begin dit jaar de zelfstandige La Place-restaurants over. Voor de restaurants in de V&D bekijkt de supermarktketen nu nieuwe exploitatiemogelijkheden. Ondertussen nemen klanten van V&D afscheid van een tijdperk: