Twinkle | Digital Commerce

Bol.com dankt topkwartaal mede aan Belgen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

De gecorrigeerde netto consumentenomzet van Bol.com lag in het laatste kwartaal van 2015 ruim 35 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2014. De groei is voor een belangrijk deel te danken aan de verkopen in België: de inkomsten namen daar met 67 procent toe.

Dat staat in een presentatie van Ahold voor analisten. Eerder maakte de aanvoerder van de Twinkle100 al bekend dat zijn totale online omzet (inclusief externe verkopers op Bol.com) vorig jaar uitkwam op 1.807 miljoen euro. Dat is 33 procent meer dan in 2014, ofwel 23 procent tegen constante wisselkoersen. Duidelijk was al dat het vierde kwartaal een heel goed online kwartaal was voor het supermarktbedrijf, dat zich opmaakt voor een fusie met de Belgische branchegenoot Delhaize.

99,8 procent op tijd
Uit de documenten van vanochtend blijkt onder meer dat Bol.com kan terugkijken op een hele goede holiday performance, met 11 verkochte artikelen per seconde op piekmomenten en 99,8 procent tijdige leveringen. Met een groei van 67 procent in Q4 spant België de kroon:

Online op koers
Ahold ligt naar eigen zeggen op koers om zijn online omzetambitie van 2,5 miljard euro voor 2017 te halen:

1 miljard naar nieuwe dc’s
De groei heeft ook een prijs. Uit de samenvatting bij de cijfers: ‘We gaan in Nederland investeren in onze logistieke infrastructuur, in de vorm van een nieuw distributiecentrum voor Albert Heijn en een nieuw distributiecentrum voor Bol.com. Dat zal in 2016 leiden tot hogere investeringsuitgaven van circa 1 miljard euro.’

Lees ook: