Twinkle | Digital Commerce

EBay: ‘Click and don’t collect’

2017-05-27
180101
  • 1:09

Britse klanten van eBay kunnen ervoor kiezen pakjes op te pikken bij winkelketen Argos. Als ze daar lang mee wachten, krijgen ze sinds kort een mail met een alternatief: toch maar bezorgen? ‘Click and don’t collect’ moet voorkomen dat afhaalpakjes blijven liggen.

De service wordt mogelijk gemaakt door Shutl, tweeënhalf jaar geleden ingelijfd door eBay. Net als veel later gestarte bezorgbedrijfjes maakt Shutl (uit 2009) gebruik van een flexibel koeriersnetwerk; het helpt vervoerders last minute bij het vullen van hun restcapaciteit. Aan de consument wordt levering binnen negentig minuten na bestelling beloofd.

River Island
Shutl faciliteert click and don’t collect ook voor de Britse winkelketen River Island. Daags voor het verstrijken van de afhaaltermijn krijgen shoppers een mailtje met de vraag of ze de items niet binnen anderhalf uur thuis geleverd willen krijgen. De eerste ervaringen leerden dat één op de drie ontvangers van de e-mail inging op het aanbod, om te voorkomen dat hun order terug naar het magazijn zou worden gestuurd.

Omstandigheden
Volgens Shutl’s Jason Tavaria kan ‘click & don’t collect’ ongemak voor kopers en onnodige kosten voor verkopers helpen voorkomen. ‘Omstandigheden kunnen wijzigen, waardoor shoppers niet altijd in staat zijn naar de winkel te komen zoals ze van plan waren.’