Twinkle | Digital Commerce

John Lewis: anderhalf miljard pond online omzet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:36

Met een webomzet van ongeveer 1,5 miljard pond is John Lewis een van de best online verkopende warenhuisketens ter wereld. Inmiddels komt 33 procent van de inkomsten digitaal binnen. Van de weborders wordt ruim de helft afgehaald, vooral bij zusterketen Waitrose.

Dat blijkt uit de jaarcijfers (tot en met 31 januari 2016) van John Lewis Partnership, waar het naamgevende warenhuis en Waitrose onder vallen.

John Lewis
De keten John Lewis wist afgelopen jaar een omzetplus van enkele procenten te realiseren. De inkomsten in de fysieke winkels liepen met 1 procent terug, de digitale inkomsten groeiden met 17 procent. De online groei is voor een belangrijk deel te danken aan de mobiele bestedingen (plus 34 procent), met de smartphone (plus 86 procent) als exponent.

Online omzetaandeel
Een derde van de omzet van John Lewis kwam afgelopen boekjaar binnen via het online kanaal (33 procent). Tegen 2020 moet het om de meerderheid van de ketenomzet gaan. John Lewis neemt overigens waar dat de online uitgaven stijgen in gebieden waar een nieuw filiaal de deuren opent.

Click & collect
Van de online bestellingen bij John Lewis werd afgelopen boekjaar 53 procent afgehaald. Van deze click & collect orders werd 70 procent opgepikt bij zusterketen Waitrose. Via de afhaalbalies in de supermarkt kregen bestellers op Johnlewis.com dus al gauw voor een half miljard pond aan producten overgedragen.

Waitrose krabbelt online weer op
Waitrose, omzettechnisch groter dan John Lewis, boekte afgelopen jaar een minimale groei (1 procent). Door de hevige Britse digitale superstrijd liepen de online inkomsten met 3 procent terug, al presteerde Waitrose.com in de tweede helft van het boekjaar wel beduidend beter dan in het eerste.
 
Lees ook: