Twinkle | Digital Commerce

Kleine reisbedrijven huren ‘winkel’ aan Vakantieboulevard

2017-05-27
180101
  • 1:24

De reismarkt heeft er een virtueel winkelcentrum bij. De Vakantieboulevard bevat ‘winkels’ van reisbedrijven, die inspelen op de reisbelevingen van consumenten. ‘Wij beogen inspiratie te geven met aanbod van kleinere aanbieders’.

De Vakantieboulevard bevat ‘winkelstraten’ op basis van beleving, met onder andere culinaire reizen, creatieve vakanties, fotografiereizen, hardloopreizen en medische reizen. Het bedrijf heeft met Henk van den Broek (voorheen D-reizen) en Martin Kranenburg (D-reizen.nl, Micazu) bekende namen uit de reisbranche als aandeelhouders. Oud-directeur van D-reizen Will van den Hoogen is adviseur, Willemien de Jong (de Jong Tours) staat aan het roer.

Kleine spelers
Het winkelcentrum is vooral bedoeld voor kleinere spelers in de markt. ‘Zij komen in het Google-geweld van grote online spelers niet bovendrijven, maar hebben wel een passend aanbod’, zegt De Jong in de jongste editie van vakblad TravMagazine. ‘Deze liggen ook niet in reisbureaus omdat ze geen gids hebben, geen commissie willen betalen of te klein zijn. Of die een dusdanig nicheproduct hebben dat mensen er niet voor naar een reisbureau gaan of niet eens weten dat het bestaat.’

Huurders
Reisbedrijven betalen als ‘huurders’ vanaf 1 juli 25 euro per maand voor hun winkel. Het aantal huurders staat nu al op 450, maar moet voor het eind van het jaar op 2.500 staan, aldus De Jong. ‘Dat brengt onze omzet in het eerste jaar op drie tot vier ton.’

Sympathiek platform
De Vakantieboulevard vraagt geen commissie, ook niet voor de A-plekken in het winkelcentrum. ‘We sluiten op termijn niets uit’, zegt De Jong. ‘Op dit moment willen we het simpel houden, zonder administratieve rompslomp. Het moet een sympathieke site blijven voor iedereen, zowel consument als ondernemer.’