Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers nemen verder afstand van ‘multi-channelers’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Na een uitstekend 2015 zijn Nederlandse online verkopers ook 2016 goed begonnen, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. Hun januariomzet lag 21 procent hoger dan vorig jaar. De webomzet van ondernemers die primair online verkopen, groeide opnieuw harder dan die van de zogenoemde multi-channelers.

Dat is voor de derde maand op rij, na een periode waarin de webomzet van multi-channelers het hardst groeide. Een en ander is in onderstaand diagram te zien (NB: het derde en vierde kwartaal van 2015 ontbreken):

Maandelijks meer afstand
De webwinkels nemen sinds afgelopen november maandelijks meer afstand van de multi-channelers, voor wie ‘de verkoop via het internet een nevenactiviteit is’. De omzet van webwinkels groeide in januari met 26 procent, die van de multi-channelers met 16 procent. De gemiddelde groei kwam daarmee uit op de genoemde 21 procent.

Minder totale bestedingen in detailhandel
De totale Nederlandse detailhandelsbestedingen lagen in januari 1,8 procent lager dan in de eerste maand vorig jaar. Het CBS relateert de daling primair aan de 'ongunstige samenstelling van de koopdagen'. Januari 2016 had een vrijdag minder en een zondag meer dan januari 2015. 'Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht', aldus het bureau.

Inleveren per branche
Uit de rapportage blijkt dat bijna alle branches omzet inleverden, behoudens winkeliers in woninginrichting. Verkopers van huishoudelijke artikelen en consumentenelektronica leverden in januari het meest in:



Lees ook: CBS: online omzetgroei bijna verdubbeld in 2015 (11 februari 2016)