Twinkle | Digital Commerce

‘Zalando wordt Spotify van de modebranche’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Zalando ziet zichzelf de komende jaren uitgroeien tot de 'Spotify van de modebranche'. Dit realiseert de retailer onder andere door de fulfilment van artikelen uit handen te nemen van partners: Fulfilment by Zalando.

Het bedrijf presenteerde zich gisteren tijdens Capital Markets Day als het platform waarop consumenten straks als eerste komen voor hun modeinkopen.

Zalando vergelijkt zich in verschillende presentaties met de digitale muziekmarkt. ‘Fashion is in its iTunes moment’, schrijft de retailer. ‘Now it’s personal, snackable and connected. What will be the Soundcloud and Spotify of fashion?’. Een retorische vraag, aangezien Zalando via zijn platforms (Zalando Fashion Store, Zalando Lounge, Zalon, Movmnt, Fleek) zoveel mogelijk spelers uit de modebranche wil samenbrengen als één aanbod voor de consument.

Fulfilment by Zalando
Merken kunnen - net als bij Amazon en Bol.com - in het programma Fulfilment by Zalando gebruik maken van Zalando's logistieke infrastructuur om producten bij klanten te krijgen. Zo kunnen artikelen van verschillende merchants in één pakket worden geleverd, staat in de presentatie van de pure player:

Marktaandeel vergroten
Het Duitse bedrijf zegt momenteel 1 procent van de modebranche in handen te hebben, dat moet 5 procent worden op een niet nader genoemd moment. De komende twee jaar wil Zalando meer marktaandeel krijgen door verschillende nieuwe ‘speedboat’ initiatieven (trial and error) te lanceren. Een aantal daarvan zullen in 2018 worden opgenomen in Zalando’s uiteindelijke strategie.

Mediaruimte
In zijn presentatie ging de pure player verder in op zijn plannen om mediaruimte beschikbaar stellen voor adverteerders, binnen en buiten de eigen kanalen. Zalando Media Solution werd vorig jaar tijdens Capital Markets Day al gepresenteerd en is nu concreter uitgewerkt.