Twinkle | Digital Commerce

B2b-marktplaats WeMarket schrapt betaald lidmaatschap

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:34

WeMarket heeft zijn businessmodel op de schop gegooid. De nog geen jaar oude b2b-marktplaats heeft zijn jaarabonnement in de ijskast gedaan en het wereldwijde handelsplatform kosteloos opengesteld voor alle bedrijven in de b2b-keten.

WeMarket werd vorig jaar zomer gelanceerd naar het idee van WeTransfer-oprichter Bas Beerens. Op het platform kunnen bedrijven over landgrenzen heen verkopen en hun inkoop doen. ‘Het is de eerste wereldwijde horizontale b2b-marktplaats waarop de gehele keten - fabrikanten, distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers - aanwezig is en transparant met elkaar handelt in alle denkbare producten’, aldus chief commercial officer (cco) Gijs van den Broek destijds.

Deze bèta-fase was opgehangen aan een jaarabonnement van 500 dollar, waarmee bedrijven een jaar lang onbeperkt konden handelen. Zonder een fee per transactie in te houden, benadrukte WeMarket.

Wereldhandel stimuleren
Het betaalde lidmaatschap is nu bij de officiële lancering in de ijskast verdwenen. Van den Broek legt uit: ‘WeMarket wil wereldhandel stimuleren en transparantie in vraag en aanbod bevorderen. Om dit optimaal te kunnen doen moeten alle bedrijven toegang hebben zonder een grote groep uit te sluiten. Het Freemium model van WeMarket speelt hier op in. Door de drempel zo laag mogelijk te houden - geen betaald lidmaatschap of commissies - creëert WeMarket volume en levendigheid.’

Blijft rendabel
Op termijn moet er wel weer een betaald lidmaatschap komen, een premium variant op het Freemium model. ‘Gebruikers van die lidmaatschappen kunnen gebruikmaken van geavanceerde opties - zoals het handelen in closed-user groups en uitgebreidere WeMarket Insights- tegen een scherpe prijs. De ervaring vanuit WeTransfer leert dat er genoeg bedrijven zijn die een premium lidmaatschap zullen willen. Het volume aan bedrijven dat gecreëerd wordt, maakt het rendabel’, aldus Van den Broek.

Merken
Momenteel zijn merken als Nike, Samsung, Castrol, Riverdale Mills, Volkswagen en Dom Perignon aangesloten op het platform. WeMarket zegt partners te hebben uit 30 industrieën in 25 landen.