Twinkle | Digital Commerce

Blokker gooit het roer om

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

Een nieuw hoofdstuk breekt aan voor Blokker. Het bedrijf kondigt een volledige transformatie aan waarbij vooral het assortiment op de schop gaat. Ook krijgt het logo een punt om de online aanwezigheid te benadrukken: ‘punt nl’.

Volgens directeur Rob Heesen is de transformatie ‘compromisloos en allesomvattend’. Blokker steekt de komende twee jaar 100 miljoen euro in zijn toekomst, om nog eens 120 jaar mee te kunnen. In die periode opent de retailer elke week vijf winkels met de nieuwe winkelformule, de 'Nieuwste Blokker' gedoopt. Uiteindelijk moeten 450 winkels op ‘de beste locaties’ de consument bedienen, in combinatie met de webshop, die ook wordt aangepast aan de nieuwe look & feel.

Assortiment
Blokker maakt in zijn vernieuwde assortiment een scherpe keuze voor kwaliteit, voor een goede prijs, schrijft het bedrijf in een persverklaring. Bekende merken en een eigen Blokker-label moeten de klant verrassen. De nadruk komt te liggen op de categorieën Bed & Bed, Koken en Bakken & Tafelen.

Omnichannel
De omnichannel koers wordt verder ingezet met de al bestaande Kiosk en digitale schermen in de winkels. Bij de Kiosk kunnen klanten een webshopbestelling plaatsen of een online order afhalen. Blokker biedt 5.000 artikelen aan in zijn fysieke winkels en 35.000 online. De producten uit de webwinkel worden verzonden vanuit het nieuwe e-fulfilment dc (e-DC).

Werknemers op straat
Blokker moet voor zijn transformatie 390 arbeidsplaatsen schrappen. Zevenduizend werknemers blijven aan boord om de nieuwe koers vorm te geven. Het is daarmee niet de eerste keer dat de retailer een flink aantal medewerkers laat gaan vanwege een reorganisatie. Vorig jaar werd 25 miljoen euro uitgetrokken om een omnichannel strategie met ‘B-points’ (PostNL Pakketpunten) verder uit te rollen. Daarmee kwamen 440 medewerkers op straat te staan. De B-points blijven nu in tien vestigingen aanwezig, meldt een woordvoerster aan Twinkle.