Twinkle | Digital Commerce

Chinezen geven 10 miljard uit bij buitenlandse online spelers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Chinese consumenten kochten vorig jaar voor 10 miljard dollar online aan producten bij buitenlandse spelers. Een versoepeling van de invoerregels en een hoger inkomen van Chinezen zorgden voor een totale uitgavestijging van 60 procent ten opzichte van 2014.

Dat blijkt uit een studie van het Chinese onderzoeksbureau Analysys International en de grootste online retailer van het land JD.com.

Cross border e-commerce
De enorme groei slaat op het bedrag (omgerekend 31,96 miljard dollar) dat consumenten én bedrijven uit China online uitgaven bij buitenlandse partijen via internationale websites en Chinese platformen als Alibaba. De Chinese regering noemt dit als geheel ‘cross border e-commerce’, aldus Internet Retailer. Eigen websites van buitenlandse partijen in China zijn uitgezonderd.

Consumentenuitgaven
Chinese consumenten zorgden voor 10 miljard dollar, of 31,3 procent van deze omzet. In 2012 was dit nog 22,5 procent. Het onderzoek voorspelt dat in de komende drie jaar er jaarlijks 40 procent meer geld gespendeerd wordt in het buitenland, uitkomend op 94,76 miljard dollar omzet in 2018.

Meer te besteden
De groei van de consumentenuitgaven bij buitenlandse partijen komt voort uit een versoepeling van de invoerregels en een betere Chinese economie. Consumenten zagen hun inkomen tussen 2012 en 2015 met een derde stijgen. Hierdoor was er meer ruimte om geld uit te geven aan persoonlijke spullen.