Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf plukt vruchten van kanaal- en segmentkeuzes

2017-11-08
180101
  • 2:12

De Bijenkorf heeft zowel de omzet als de winst afgelopen jaar flink zien groeien. De warenhuisketen sloot een aantal winkels en positioneerde zich hoger in de markt, ook online. De webverkopen namen toe, al maakt de keten niet bekend met hoeveel.

De Bijenkorf realiseerde in 2015 een totale omzetgroei van 7,4 procent. Dat deed de dochter van de Britse Selfridges Group met minder winkels dan in 2014, omdat de gesloten warenhuizen in Arnhem en Enschede van de balans verdwenen. Afgelopen jaar droegen de omzetten van de later gesloten winkels in Breda, Den Bosch en Groningen nog wel bij, in dit lopende jaar niet meer; de Bijenkorf zal er een flinke kluif aan hebben zijn jaaromzet te evenaren of andermaal te verhogen.

Investeringen in warenhuizen
Nieuwe groei moet komen uit de overgebleven winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht en Amstelveen, waarin 200 miljoen euro is en wordt geïnvesteerd. Komend najaar moet de verbouwing van het vlaggenschip in de hoofdstad klaar zijn. Met Dior en Prada worden opnieuw luxemerken aan het assortiment toegevoegd. De gemiddelde besteding per winkelbezoeker zal daarmee verder omhoog gaan. De winstgroei van de Bijenkorf kwam afgelopen jaar uit op 14 procent, ofwel 16,5 miljoen euro.

Beste Omnichannel Winkel
Behalve in luxere merken en fysieke winkels investeert de Bijenkorf ook in online en in de combinatie van kanalen. De retailer werd een maand geleden bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards nog uitgeroepen tot de ‘Beste Omnichannel Winkel van Nederland’.

Persoonlijke stylisten
In een reactie op de winst aan Twinkle wees multichannel-directeur Pieter Heij op de geboden premium experiences, onder andere via beacons, single log-in en het loyaliteitsprogramma Privilege Membership. ‘Daar komen dit jaar persoonlijke stylisten bij', aldus Heij. 'De Bijenkorf heeft zijn organisatie en zijn store footprint aangepast. Op het gebied van omnichannel technologie lopen we voorop.’

Nieuwe mobiele site
De nummer 12 van de Twinkle100 introduceerde anderhalf jaar geleden een bezorgabonnement voor regelmatige online shoppers. Belgische klanten tegenwoordig terecht op Debijenkorf.be. Ondertussen is internet ook gemeengoed op de winkelvloer, laat ceo Giovanni Colauto optekenen: 'Om voor onze klanten het winkelen zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken hebben we tablets uitgerold naar alle filialen. Hiermee kunnen we onze klanten van dienst zijn als iets onverhoopt niet voorradig is. Je kunt dan kiezen om het gratis thuis te laten bezorgen of in de winkel op te halen. We zien ook steeds vaker dat klanten deze service gebruiken uit oogpunt van gemak; men kiest ervoor om het artikel thuis te laten bezorgen en winkelt vervolgens comfortabel en zonder gesjouw verder.'

Mobiele site
De Bijenkorf heeft recentelijk een nieuwe mobiele site ontwikkeld, die momenteel wordt getest.