Twinkle | Digital Commerce

Esprit weigert klanten die bijna alles retourneren

2017-11-11
180101
  • 1:29

Esprit levert niet meer aan webshoppers die zo goed als alle bestelde kleding gratis terugsturen. ‘Vanuit financieel oogpunt is het helaas nodig dat onze klanten niet meer dan 90 procent van de artikelwaarde retourneren.’


Dat zegt het modemerk in de laatste Consumentengids onder de kop ‘Verboden te bestellen bij Esprit’. Het bedrijf brengt webshoppers 0,95 euro aan verzendkosten in rekening, terugsturen is dus kosteloos.

Bovengemiddeld
In het artikel vertelt klant Bianca Stoffer over een e-mail die ze ontving. Esprit schreef: ‘Uw retourpercentage, de waarde die uw geretourneerde artikelen uitmaken van de laatste bestellingen, ligt momenteel bij 88,42% en dus helaas boven het gemiddelde van al onze online shop-klanten.’

Niet meer bestellen
Als het percentage met nog 1,6 procentpunten zou oplopen, zou Stoffer niet meer kunnen bestellen bij Esprit. Ze geeft toe dat ze veel heeft teruggestuurd. ‘Maar ik ga toch geen kleding houden waarvan de kwaliteit mij niet aanstaat?’, zegt ze in de Consumentengids.

Laatste 16 orders
Esprit berekent het retourpercentage over de laatste 16 bestellingen in de afgelopen 24 maanden. Klanten die de 90 procent naderen – het komt volgens het bedrijf  ‘zeer, zeer weinig’ voor – krijgen een waarschuwing vooraf. Voor Stoffer is het beleid, dat juridisch door de beugel kan, reden om nooit meer online te kopen op Esprit.nl.

H&M en Zalando
H&M en Zalando laten de Consumentengids weten geen retourquotum te hanteren. Eerstgenoemde rekent 1 euro voor een retour, Zalando dankt zijn groei voor een belangrijk deel aan zijn gratis retouroptie. Als de pure player veel retourzendingen krijgt, is er kennelijk iets niet in orde, aldus een woordvoerder. ‘Wij zien het zo: in een gewone winkel vraagt men ook geen geld om kleding te mogen passen, dus waarom zouden wij dat wel doen?’