Twinkle | Digital Commerce

Hudson’s Bay betreedt ook online toneel in Nederland

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:55

Hudson’s Bay Company opent de komende jaren ongeveer twintig warenhuizen op Nederlandse bodem. Het Canadese retailconcern zal met Hudson's Bay en Saks OFF 5TH in ons land actief worden, laat het vanochtend weten. Ook online.

Bekend was dat Hudson’s Bay Company aasde op de winkelpanden van V&D, maar dat het concern ook los daarvan een Nederlandse entree wilde maken. De warenhuizen komen voornamelijk in oude V&D-panden, waaronder dat aan de Amsterdamse Kalverstraat. De eerste winkel moet volgend jaar zomer open gaan.

Het beste van fysiek en online winkelen
In een persbericht zegt ceo Jerry Storch dat Hudson's Bay zijn 'all-channel retailmodel' in Nederland zal introduceren, waarin enerverende fysieke winkels worden gecombineerd met best in class e-commerce. Hij voorziet voor ons land een ontwikkeling zoals in thuisland Canada: 'Daar hebben we met Hudson’s Bay een nieuwe, innovatieve winkelervaring geïntroduceerd.'

Storch zei gisteren op een congres in Las Vegas dat het online kanaal binnen de retailwereld aanvullend is op het fysieke kanaal, niet vervangend: 'The internet is transformational, but it’s not yet transcendent. It doesn’t replace everything else.'

Hudson’s Bay en Saks OFF 5TH
Verwacht werd dat Hudson’s Bay Company de Belgische warenhuisformule Galeria Inno en modespeler Saks OFF 5TH hier zou introduceren. Vandaag blijkt dat het bedrijf niet met Inno, maar dus met het naamgevende Hudson’s Bay naar Nederland komt. Net als Duitsland zal ons land daarnaast kennis gaan maken met Saks OFF 5TH, de discountformule van keten Saks Fifth Avenue. 

Gilt
In de VS bouwt Hudson’s Bay Company shop-in-shops voor de begin dit jaar overgenomen online fashion community Gilt in de winkels van Saks OFF 5TH. De Canadese onderneming uit 1670 is op overnamepad: Hudson’s Bay Company betaalde in de herfst ruim 2,8 miljard euro aan het Duitse handelconcern Metro voor Kaufhof, sportwinkelketen Sportarena en Galeria Inno.

Shop-in-shops
Bestuursvoorzitter Richard Baker van Hudson’s Bay Company is eerlijk over de reden achter de Nederlandse entree, zo rapporteert Nu.nl vanochtend: het totale gebrek aan concurrentie na de ondergang van V&D. Ook letterlijk bood dat faillissement ruimte: ‘We hebben kunnen kapitaliseren op een mogelijkheid om gewilde vastgoedlocaties te selecteren’, aldus Baker. Net als V&D zal Hudson’s Bay in shop-in-shops plaats gaan bieden aan andere winkeliers. Namen daarvoor zijn nog niet bekend.

460 winkels
Hudson’s Bay houdt wereldwijd zo’n 460 winkels draaiende. Er staan ongeveer 66.000 mensen op de loonlijst.