Twinkle | Digital Commerce

Jet.com ziet brood in online boodschappen

2017-11-11
180101
  • 1:13

Online discounter Jet.com stapt nu ook in verse boodschappen. Het bedrijf heeft producten als vlees, melk en fruit aan zijn website toegevoegd die Amerikaanse consumenten binnen twee dagen in huis hebben.

Jet.com, vanaf het begin omschreven als ‘de grootste gok in online retail’, benut zijn enorme zak met groeigeld nu om voet – of een teen – aan de grond te krijgen in de fresh food markt. In een zogenoemde ‘pilot test’ kunnen consumenten uit delen van New York, New Jersey, Connecticut, Pennsylvania en Washington hun verse boodschappen bij Jet.com aanschaffen.

Food vijver
Met deze nieuwe stap komt Jet.com in een vijver waar onder andere Ahold’s Peapod, FreshDirect, AmazonFresh en Instacart al vissen. Daarbij is Jet.com zeker niet de snelste bezorger van de versproducten, maar het heeft bijvoorbeeld geen bezorgabonnement of verzendkosten voor orders boven de 35 dollar.

Geld doorheen jagen
Jet.com, dat zichzelf positioneerde als uitdager van Amazon, startte in juli met 225 miljoen dollar aan groeigeld. Het bedrijf voorspelde zo’n 500 miljoen dollar in de eerste twaalf maanden uit te geven en gemiddeld 600 miljoen dollar in de drie jaar daarna. Flinke investeringen zijn dus nodig.

Businessmodel
Het bedrijf veranderde zijn businessmodel amper drie maanden na lancering. Het platform is nu gratis toegankelijk voor iedereen, wat betekent dat de 50 dollar fee die jaarlijks betaald moest worden om gebruik te maken van zeer lage productprijzen is geschrapt.