Twinkle | Digital Commerce

Online aandeel 15 procent in sportdetailhandel

2017-11-08
180101
  • 0:59

Het online aandeel in de sportdetailhandel is sinds 2013 gestegen van 4 procent naar 15 procent. Consumenten hebben over het algemeen nog wel de voorkeur voor winkelen in fysieke winkels bij de aanschaf van sportartikelen.

Dat blijkt uit het INretail-onderzoek Sportfocus, uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

Vooral bij het kopen van sportschoenen winkelen consumenten liever offline (78 procent). Kleding en sportmaterialen worden meer online gekocht. In de afgelopen jaren steeg het online aandeel van deze categorie van 45 procent naar 55 procent.

Online bij leveranciers
Consumenten kopen steeds meer bij de leverancier van sportartikelen (van 17 procent in 2013 naar 26 procent nu). Deze partijen denken in 2020 zo’n 10 procent van hun omzet via eigen, online kanalen te realiseren.

Breed merkenaanbod
Veel shoppers vinden het belangrijk dat sportwinkels - zowel offline als online - een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, meldt het onderzoek. Ook zien consumenten graag een breed merkenaanbod. ‘Als sportwinkels zich niet op prijs kunnen onderscheiden, dan kunnen zij toegevoegde waarde bieden op het gebied van expertise, experience en efficiency’, schrijft INretail.