Uit onderzoek van BVOH, de Duitse brancheorganisatie voor webwinkels, blijkt dat veel kleine(re) webwinkels een kwart omzet missen omdat merkfabrikanten hen zouden tegenwerken. De merken stellen strenge verkoopvoorwaarden of verbieden de verkoop van hun spullen via meerdere verkoopsites.
Het onderzoek is gehouden onder meer dan 7000 kleine en middelgrote webwinkels in diverse Europese landen.
Grijs gebied
'Een minimumverkoopprijs afdwingen mag niet', zo stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, tegenover de NOS. ‘En de eis dat de verkoper zijn waren niet via andere sites mag aanbieden, is ook illegaal. Maar het probleem is dat het vaak in een grijs gebied zit en de webwinkel ook niet graag naar buiten treedt over de verkoopvoorwaarden die hij met de fabrikant heeft afgesproken.’
Bekend fenomeen
Jongen spreekt van een 'bekend fenomeen'. 'In de begintijd van webwinkelen was het schering en inslag dat merkfabrikanten probeerden te verhinderen dat hun spullen überhaubt via internet werder verkocht. Bang dat de prijzen onder druk zouden komen te staan of dat hun luxeproduct imagoschade zou oplopen. De gedachte was: dure spullen kun je alleen in een mooie winkel verkopen.'
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt op zijn beurt dat verticale prijsbinding 'een van de moeilijkst bewijzen praktijken' is.
Lees hier het gehele onderzoek.
en dit is nu net het probleem van menig webwinkel, ze kunnen maar op 1 manier onderscheidend zijn en dat is op prijs. Vervalt deze mogelijkheid dan heeft menig webshop geen kans van bestaan. Ik zou zeggen: laten gebeuren.
Ik begrijp fabrikanten goed, maar dit is voor de consument uiteindelijk niet goed. Deze zou keus moeten houden om met of zonder aanvullend advies of service in een webshop te kopen tegen een lagere prijsprijs. Dit fenomeen speelt al jaren en er wordt nog steeds niets door oa de AFM/NMA gedaan.
in de meubelbranche gaat de klant eerst naar de winkel om te kijken, voelen, proberen,advies te krijgen en een kleurkeuze te maken. En dan daarna goedkoop aankopen op internet? de meubelzaak is dan de VZW showroom ofzo? De klant zal hier uiteindelijk niet beter van worden want op een gegeven moment stopt dit en kan hij de producten nergens meer zien of moet hij 50km rijden naar een Flagshipstore. Dit betekent ook dat de merkfabrikant zijn producten niet meer in beeld komen bij mogelijke klanten en ik zie klanten nog geen salon van +6000 kopen zonder dat ze die eens gezien/getest hebben of echte kleurstalen gezien hebben. Verder is het ook zo dat er in een meubelzaak een compositie gemaakt wordt op maat van de klant. dit betekend een tafel van één merk met stoelen en een kast van een ander merk. Niemand wil een woning waarbij alles van hetzelfde merk geleverd werd = ééntonig (alé ja, wij hebben het toch nog nooit gezien en de uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk :)
Ik heb laatst een merkfabrikant meegemaakt die het niet goed had gemanaged en webwinkels waren tegen afbraakprijzen hun producten op het internet aan het aanbieden. Hier zaten cowbows bij die niet eens goed kunnen rekenen en producten gewoon onder inkoopprijs zaten aan te bieden. Hierdoor wordt een merk natuurlijk te gronde gericht want op een gegeven moment wil geen enkele retailer meer dat merk verkopen want het wordt overal gedumpt.
Ook in de fysieke wereld kiezen merkfabrikanten al veel langer waar ze hun producten wel of niet willen verkopen. Waarom zou dit online nu ineens anders zijn?
Maar is er een grote lobby gaande van de online marktplaatsen omdat zij het natuurlijk vaak zijn die uitgesloten worden. Op zich is er niets mis met die online marktplaatsen, maar ik denk wel dat merkfabrikanten gewoon fatsoenlijk prijsbeleid moeten volgen.