Twinkle | Digital Commerce

Ahold weet sterke online omzetgroei vast te houden

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Bol.com en Ah.nl hebben in het afgelopen kwartaal ruim 30 procent meer omzet geboekt. Daarbij steeg vooral de omzet van Plaza-partners bij Bol.com hard, met 83 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat meldt Ahold in een vanochtend gepubliceerd omzetrapport (pdf), het laatste zonder de resultaten van fusiepartner Delhaize (fusiedatum 24 juli). Het tweede kwartaal eindigde op 17 juli.

Plaza en België
Met ruim 30 procent maakte de Nederlandse online afdelingen van Ahold - Bol.com en Albert Heijn Online - een iets sterkere groei door dan in het eerste kwartaal. De omzet steeg voor Bol.com’s Plaza-partners in de tweede periode zo sterk voor zowel Nederlandse als Belgische zakelijke verkopers. In België overall groeide (pdf) de pure player met 59 procent.

De helft voor Bol.com
Ahold wil zijn online omzet in drie jaar tijd met een kleine 80 procent verhogen, tot 2,5 miljard euro in 2017. Bol.com tekende vorig jaar met ongeveer 900 miljoen euro al voor de helft van de online consumentenomzet van zijn moederbedrijf.

Ahold
De omzet van Ahold steeg de afgelopen periode met 3 procent tot 8,9 miljard euro. 209 miljoen euro daarvan was winst (+7,2 procent). De Nederlandse omzet kwam uit op 3 miljard euro. Vanaf het derde kwartaal rapporteert het nieuwe fusiebedrijf AholdDelhaize zijn omzetcijfers.