Twinkle | Digital Commerce

Amazon schorst verkopers onterecht in namaakstrijd

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Veel third party verkopers op Amazon worden onterecht geschorst, omdat ze namaakartikelen zouden verkopen. De verkopers deden hun beklag over de onverbiddelijke schorsingen vorige week tijdens een bijeenkomst voor online handelaren in Seattle.

De third party sellers zijn boos, omdat ze na klachten van klanten wel erg snel worden geschorst; zonder een waarschuwing, een kans om zich te verdedigen en zonder menselijk contact met een vertegenwoordiger van Amazon. ‘Alles gaat via e-mail’, zegt Amazon-verkoopconsultant Lesley Hensell tegen Bloomberg. ‘Zo ga je als zakelijk partner niet met elkaar om. Als je als partner ergens niet tevreden over bent, ga je toch met elkaar het gesprek aan?’

Ondertussen verhuizen third party sellers naar eBay en andere sites.

Lucratief
Zo’n 40 procent van de verkoop van Amazon wordt gerealiseerd door third party sellers. Lucratieve handel voor Amazon, want in veel gevallen gaat het om producten die niet in het bezit zijn van de handelsplaats en die ook niet worden verzonden door het bedrijf. Maar de verkopen door deze partijen vormen ook een steeds groter risico voor de systemen en de reputatie van Amazon.

Birkenstock
Tot voor kort leek Amazon redelijk gevrijwaard van klachten over de verkoop van namaakartikelen. Maar in lijn met de groei van de marktplaats voor third party sellers neemt het aantal klachten nu toe. Birkenstock heeft Amazon deze zomer al meegedeeld dat het met ingang van 1 januari 2017 stopt met de verkoop op de e-commerce site en op de handelsplaats voor third party sellers.