Twinkle | Digital Commerce

ACM houdt pakketmarkt scherper in de gaten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:46

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat pakketbezorgbedrijven scherper in de gaten houden. De pakketmarkt wordt vanaf volgend jaar toegevoegd aan de jaarlijkse monitor van de concurrentieontwikkelingen in de postmarkt.

Concreet betekent dit dat de ACM de ontwikkeling van de marktaandelen, de keuzemogelijkheden van verzenders, de prijsontwikkeling in de verschillende marktsegmenten, de beschikbaarheid van servicepunten en de situatie rond de inzet van zelfstandige pakketbezorgers extra scherp in de gaten gaat houden.

Zzp’ers
PostNL en DHL hebben momenteel het grootste gedeelte van de pakketmarkt in handen. Rond PostNL en zijn vervoerders was de afgelopen tijd veel commotie. Veel van hen zijn zelfstandig ondernemer en voerden vorig jaar actie om betere arbeidsvoorwaarden. Dit leidde uiteindelijk tot een ultimatum van de arbeidsinspectie.

Lees ook: ‘Nederlandse pakketmarkt niet gevarieerd genoeg’ (3-12-2015)