Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats: ‘Uitbreiding met fysieke winkelvoorraad logisch’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

Via zijn Admarkt stuurt Marktplaats bezoekers tegen klikvergoedingen naar adverterende webwinkels. De eBay-dochter maakt plannen om bezoekers ook te wijzen op producten in de buurt. ‘Dat je bijvoorbeeld kunt zien dat een statief voor je camera vijfhonderd meter verderop te koop is.’

Dat zei Marieke Vollering deze week op Lightspeed Connect, een congres van de naamgevende softwareaanbieder. Ze benadrukte dat heel veel van de 7,3 miljoen maandelijkse bezoekers op Marktplaats.nl zoeken naar nieuwe producten. ‘Het is ook in het algemeen zo dat marktplaatsen zoekmachines langzaam verdringen, denk aan Amazon.’

Mobiele explosie
Behalve op online aanbod van adverteerders, wil Marktplaats ook gaan wijzen op lokaal aanbod. Vollering, die eerder onder andere werkte bij bol.com en Hema en die ShopAds in ons land introduceerde: ‘Bij Admarkt ligt de focus heel erg op online, maar uitbreiding met lokale winkelvooraad zou een mooie, logische toevoeging zijn. Vooral ook omdat we zien dat mobiel explodeert.’ Een tijdpad voor de integratie van lokaal winkelaanod noemde Vollering niet. Aan Twinkle maakte ze duidelijk dat omnichannel softwareaanbieder Lightspeed een logische partner in het traject zou zijn.

Checkout
Gevraagd naar Marktplaats' plannen voor een koopknop, waarover regelmatig berichten opduiken, zei Vollering: 'We kijken er nog steeds naar. Veel van onze adverteerders beschouwen Admarkt sowieso al als hun online winkel. Maar er liggen geen concrete plannen voor.'

‘Meeste Amerikanen starten bij Amazon’  (28 september 2016)