Twinkle | Digital Commerce

‘Sinterklaas besteedt bijna een derde online’

2017-05-27
1342755
  • [nieuws]
  • 1:04

Nederlanders zijn van plan dit jaar minder uit te geven aan sinterklaascadeaus dan vorig jaar. Omdat ze hun aankopen vaker online doen, mogen webwinkeliers toch meer inkomsten verwachten.


Dat blijkt althans uit onderzoek van Q&A. De onderzoekers becijferden dat de verwachte sinterklaasbestedingen met 2 procent afnemen, ‘hoewel het consumentenvertrouwen al negen jaar niet zo hoog is geweest als afgelopen oktober’.

Meer kopers, kleinere cadeaus
De populariteit van het sinterklaasfeest neemt niet af, aldus Q&A. Het aantal mensen dat überhaupt iets aan Sinterklaas doet is nagenoeg gelijk aan vorig jaar en het aantal mensen dat aangeeft cadeautjes te kopen is zelfs iets gestegen. Ze besteden er per persoon alleen minder aan. ‘Blijkbaar is de onzekerheid in Nederland nog zeker niet verdwenen en blijft men voorzichtig met betrekking tot extra uitgaven’, interpreteert Q&A de onderzoeksresultaten.

Sinterklaas koopt vaker online
De ruim vijftienhonderd onderzochte Nederlanders denken dit jaar 32 procent van hun sinterklaasaankopen online te doen, laat Q&A weten aan Twinkle. De respondenten geven aan dat ze vorig jaar 28 procent van het budget in webwinkels besteedden. Hoewel consumenten de hand dit seizoen (relatief gezien) op de knip houden, mogen online winkeliers dus wel iets meer omzet verwachten dan vorig jaar.