Twinkle | Digital Commerce

E-commerce België groeide 9 procent in zomermaanden

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:03

Belgische consumenten gaven in het derde kwartaal van dit jaar per persoon gemiddeld 322 euro online uit. De totale e-commerce omzet kwam uit op 2,2 miljard euro, een groei van 9 procent.

Doordat onze zuiderburen afzonderlijk meer besteden (+6 procent), meer personen in de maanden juli tot en met september online winkelden (+3 procent) en 8 procent meer bestellingen plaatsten, groeide de overall e-commerce markt nog net niet met dubbele cijfers, zo schrijft BeCommerce in zijn Market Monitor. Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, met steun van PostNL, Google en Worldline.

Smartphone populairder
Smartphones winnen in België langzaamaan terrein in het digitaal winkelen. In de zomermaanden heeft 16 procent van de online shoppers een bestelling met de mobiele telefoon geplaatst. Vorig jaar was dit nog 12 procent. Er worden geen cijfers gegeven over de tablet, al schrijft BeCommerce dat ‘de smartphone de tablet heeft ingehaald’.

Nachtwerk
In België zorgt het ’s nachts verwerken van online orders nogal voor wat commotie onder webwinkeliers en bij de overheid. E-commerce ondernemers blijken niet zo happig te zijn op nachtwerk, wat sinds een jaar toegestaan is. Daarom gaat veel online omzet naar buitenlandse webwinkels.