Woensdag 11 januari 2017

899 keer gelezenNu reageren

Alibaba aast op fysieke Chinese warenhuisketen

Alibaba aast op fysieke Chinese warenhuisketen

Alibaba biedt 2,6 miljard dollar voor Intime Retail Group Co, een warenhuisketen die 29 warenhuizen en 17 winkelcentra in China beheert. De Chinese e-commerce gigant is van plan online en offline winkelen te combineren in zijn verdienmodel.

Met de voorgestelde deal haalt Alibaba de complete keten van de beurs. Het Chinese fysieke retaillandschap is versplinterd, schrijft Bloomberg. Veel Chinese consumenten zijn ontevreden over stenen winkels en bestellen steeds meer online. Alibaba ziet echter brood in de winkelstraat en wil deze reorganiseren door technologische verbeteringen, bijvoorbeeld in voorraadbeheer.

Retailnetwerk
Alibaba kocht al eerder aandelen van Intime voor 692 miljoen dollar en bezit momenteel 27,8 procent van de warenhuisketen. De strategie van het combineren van fysieke retail met zijn e-commerce activiteiten bewoog Alibaba er in 2015 toe twintig procent van de Chinese electronicaketen Suning te kopen. Ook startte Alibaba een joint venture met Haier Elektronics Group voor het ontwikkelen van een logistiek netwerk.

Unieke stap
Met het opkopen van fysieke winkels op zo'n grote schaal streeft Alibaba zelfs Amazon voorbij. Hoewel Amazon ook stappen maakt in de winkelstraat, is het nog geen pure player gelukt om op dit niveau offline en online winkelen succesvol te combineren, stelt vaktitel InternetRetailer.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Alibaba aast op fysieke Chinese warenhuisketen

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.