Twinkle | Digital Commerce

‘Gratis retourneren bevordert winstgevendheid’

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 0:60

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, leidt een retourbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden tot meer aankopen. De academicus onderzocht het retourbeleid van webwinkels.

Minnema concludeert dat webwinkels die geen retourneerkosten vragen, daardoor meer verkopen. Ook de zichttermijn beïnvloedt het retourpercentage: Minnema stelt dat consumenten die artikelen langer op zicht hebben, deze vaker houden. Webwinkels die de ‘terugstuurkans’ op die manier proberen te verkleinen, zien hun winst met gemiddeld twintig procent stijgen, meldt het proefschrift.

Tevredenheid
Het is voor sommige klanten een gewoonte aankopen retour te sturen, voor anderen niet, stelt de promovendus; het retourgedrag verschilt per klant. Wanneer klanten een product naar tevredenheid hebben geretourneerd, kopen ze meer in de betreffende winkel en bevelen de winkel aan in hun kennissenkring.

Futurumshop
De universiteit van Texas presenteerde conclusies van gelijke strekking, die fietswebshop Futurumshop aangreep om zijn retourbeleid op de schop te nemen. De nummer 51 van de Twinkle100 biedt klanten nu een jaar retourrecht en gratis retourzending, en monitort aan de hand daarvan het effect op het aantal retourzendingen.

Lees ook: 'Retourbeleid als marketingtool' (Twinkle 10-2015)