Twinkle | Digital Commerce

Nijhof wijst op belang van internationaal speelveld en duurzaamheid

2017-05-28
250140
  • [nieuws]
  • 1:47

‘2017 wordt een jaar van grote veranderingen’, aldus de nieuwe Thuiswinkel.org-voorzitter Paul Nijhof. Hij doelde op de aanstelling van Trump in de VS, de verkiezingen in grote Europese landen en het belang van een internationaal level playing field voor webwinkeliers.

Nijhof sprak gisteren na zijn benoeming op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. De voormalige wehkamp-topman neemt de hamer over van Ed Nijpels, die in 2008 voorzitter werd, destijds daartoe gevraagd door Nijhof overigens. Oud-politicus Nijpels sprak bij zijn afscheid gisteren van zijn ‘leukste functie in het publieke leven’, wijzend op de dynamiek in de sector en de professionaliteit van de belangenvereniging.

Online consumentenbestedingen
Nijhof stelde op het podium vast dat Nederlandse consumenten nu heel positief gestemd zijn en dat de online consumentenbestedingen in 2016 best eens de 20 miljard euro gepasseerd kunnen zijn, bij een groei van tussen de 20 en 25 procent. ‘In maart zullen we het weten.’ Terugkijkend op vorig jaar stipte hij onder andere de introductie van Thuiswinkel Zakelijk aan, de groei van Thuiswinkel Waarborg Reviews (bijna de helft van de leden toont die) en de e-Academy. Ook wees hij op het gisteren verschenen nieuwe kennisboek van ShoppingTomorrow.

Level playing field
In het nieuwe, politiek spannende jaar, maakt Thuiswinkel.org zich onder andere (alle speerpunten hier) sterk voor een internationaal level playing field. ‘China is een heel groot topic’, aldus Nijhof, ‘e-commerce een mondiaal spel. We moeten ervoor zorgen dat er een level playing field is op het digitale vlak, waarin ook kleinere ondernemers bestaansrecht hebben.’ Een sterke lobby in onder andere Brussel, ook van koepelorganisatie Ecommerce Europe, moet resulteren in afspraken en garanties. Nijhof zei gisteren dat koppelverkoop door grote mondiale partijen, een praktijk die lokale spelers buitenspel zet, moet worden voorkomen.

Verduurzaming
Ook stond Nijhof gisteren stil bij wat hij verduurzaming noemde. ‘Een duurzame werkwijze moet de norm worden, daar vraagt de maatschappij ook om. Die instelling moet leiden tot nieuwe businessmodellen.’ Thuiswinkel.org kan volgens hem een rol spelen in de normbepaling, concreet te maken door de milieu-impact van elk pakketje te kwantificeren. Ook de ontwikkeling van duurzame bedrijfsruimtes, verpakkingen en bezorgalternatieven zijn belangrijke aandachtspunten.