Twinkle | Digital Commerce

ShoppingTomorrow: online platform stimuleert SmartHome

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:45

Meer dan de helft van de consumenten kent of begrijpt het concept SmartHome niet. Een digitaal kennisplatform zou consumenten stimuleren tot implementatie daarvan, concludeert de expertgroep SmartHome van onderzoeksplatform Shopping Tomorrow.

Door apparaten en elektronica in huishoudens met internet te verbinden, kan het leven van consumenten én bedrijven een stuk eenvoudiger worden gemaakt, aldus de expertgroep, die een SmartHome Society voor ogen heeft.  Voordat het zover is, moet vooral het vertrouwen van consumenten worden gewonnen. Daartoe bundelde de expertgroep alle beschikbare kennis over SmartHome in een bluepaper.

Online platform kan zorgen voor awareness
Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat consumenten het concept SmartHome beter zouden begrijpen als de ervaringen met een ‘slim huis’ meer gedeeld en inzichtelijk gemaakt worden. “Een platform met keuzehulp, inspiratie, reviews en verhalen zou hier een geschikte oplossing voor zijn; het zorgt voor awareness rondom SmartHome en geïnteresseerden kunnen alle gewenste informatie zo op één plek vinden”, aldus Gideon Schipaanboord, Director bij GuiltyPeople en voorzitter van de expertgroep SmartHome.

Daarnaast is het belangrijk dat alle partijen die bijdragen aan de ontwikkeling van SmartHome met elkaar in contact worden gebracht. Als alle betrokken brands, retailers en dienstverleners de handen in elkaar weten te slaan, kunnen zij SmartHome niet alleen optimaliseren voor de consument maar ook duurzamer maken. Het is dus zaak dat deze partijen relevante informatie met elkaar delen en kijken op welk gebied ze kunnen samenwerken. Op deze manier kan de adoptie van SmartHome significant worden versneld.

Ten slotte kan ook de ontwikkeling van standaarden of keurmerken bijdragen aan de acceptatie van SmartHome in Nederland. “De consument weet dan welke mogelijkheden en kwaliteit hij mag verwachten en kan er bovendien zeker van zijn dat zijn privacy fatsoenlijk is geborgd”, aldus Rob Wierenga, Hoofd Consumentenelektronica & Installatie Retail bij UNETO-VNI en gastheer van de expertgroep SmartHome. “Met deze speerpunten willen we een gemeenschap opzetten waarin consumenten en bedrijven gezamenlijk SmartHome tot een groot succes kunnen maken.”

Dit artikel is onderdeel van een reeks over de bluepapers van ShoppingTomorrow op deze site. Op de site van ShoppingTomorrow zijn de bluepapers van de verschillende expertgroepen los te downloaden.