Twinkle | Digital Commerce

'88 procent online aankopen geplaatst door veelbestellers'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Nederlandse consumenten die zeer regelmatig online bestellen, zijn verantwoordelijk voor 88 procent van de aankopen op internet, constateert DPD in zijn nieuw verschenen E-shopper Barometer. De zogenoemde 'heavy buyers' doen gemiddeld 34 aankopen per jaar.

Dat aantal ligt een stuk hoger dan het Nederlands gemiddelde: 13. Shoppers die een incidentele aankoop doen op internet, zijn in Nederland sterk in de minderheid, zegt het rapport. DPD ondervroeg 23450 consumenten in 21 Europese landen, waarvan 1007 Nederlanders. Het hoge aandeel van heavy buyers in het totale aantal aankopen is overigens niet uniek voor Nederland: in alle Europese landen ligt dit aandeel tussen de 81 en 89 procent.

Meeste aankopen mode
Van alle aankopen in Europa wordt gemiddeld 9,6 procent online gedaan; volgens het rapport ligt dat gemiddelde in Nederland precies op die lijn. Nederlanders kopen van alle Europeanen het vaakst mode (26,3 procent van de online bestedingen) en kent van alle landen uit het onderzoek het hoogste percentage inwoners dat over internet beschikt (94). 

Thuis afleveren
Het huisadres is volgens DPD nog steeds de meest favoriete afleverlocatie voor hun online aankoop; 88 procent van de Nederlandse respondenten gaf dit aan. Op twee staat de parcel shop met 17 procent, het postkantoor en de buren bezetten een gedeelde derde plek.

IDeal
Betaling van de online orders doet Nederland het liefst met iDeal. 84 procent van de Nederlanders geeft de voorkeur aan deze betaalmethode; geen ander Europees land is, volgens het rapport, zo eensgezind over een favoriete betaalmethode.