Twinkle | Digital Commerce

Bol.com ontwikkelt systeem tegen nepwaar

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 2:19

Bol.com werkt aan een systeem dat intern waarschuwt op basis van aanwijzingen dat er iets niet in de haak is met een aangeboden product. Nepartikelenjager React, die twintig partners van bol.com voor de rechter daagde, stelt dat via de webwinkel veel nepwaar verhandeld wordt.

‘Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com’ kopt het AD vanmorgen. De aanvoerder van de Twinkle100 werkt met 14.000 verkooppartners die op het platform hun producten aanbieden, waar volgens React ‘flink wat rotte appels’ tussen zitten. Bovendien zou bol.com weinig ondernemen tegen malafide handelaren, verklaren verkopers aan het AD. Volgens de krant hebben vijftien van de twintig aangeklaagde verkopers hun handel gestaakt.

Aanbod
In een reactie aan Twinkle laat bol.com weten dat het niet gaat om ‘verkochte’ artikelen, maar om ‘aangeboden’ artikelen. ‘Het aantal duizenden herkennen wij niet. We hebben daar geen informatie over verkregen. Daarnaast delen wij onze verkoopgegevens niet extern, dus spreken van producten die via ons verkocht zijn is niet mogelijk,’ verklaart woordvoerster Marjolein Verkerk aan Twinkle. 'Bovendien hebben wij helemaal geen baat bij deze praktijken, die willen we zelf ook bestrijden.'

Nieuw proces
‘We kunnen niet dagelijks miljoenen artikelen checken, dat kost veel te veel tijd. We handelen op basis van input. Daarom zijn we bezig met een nieuw proces dat meldingen geeft wanneer uit meerdere data, zoals reviews of telefoontjes van klanten of partners, blijkt dat er iets aan de hand is,’ zegt Verkerk tegen Twinkle. Zo kan de webwinkel betere voorspellende analyses maken, waardoor het opsporen van misbruik makkelijker wordt.

Onderzoek
Wanneer de verkoop van nepwaar aan het licht komt, stelt bol.com onderzoek in, vertelt Verkerk. ‘Zo was er onlangs een incident waarbij een merkeigenaar ons attendeerde op een mogelijk nepartikel. Wij hebben middels een proefbestelling en onderzoek van de merkeigenaar kunnen vaststellen dat het inderdaad een nepartikel betrof. Vervolgens hebben wij alle klanten benaderd die dat artikel bij ons hebben gekocht, we hebben het artikel teruggenomen, uit onze winkel gehaald en de betreffende klanten het aankoopbedrag teruggegeven. Dit proces volgen we als we er zeker van zijn dat het een nepartikel betreft, of dat het vermoeden groot is. In dit geval was de verkoper er zelf niet bewust van en lag de oorzaak bij zijn leverancier. De verkoper heeft dan ook alle kosten vergoed.’

Vertrouwen
Bol.com kiest er bewust voor ‘niet dagelijks iedereen te controleren’. Dat bleek ook in december, toen de webgigant in opspraak raakte wegens de verhandeling van vuurwerk, dat niet per pakketpost verzonden mag worden. ‘Wij vertrouwen erop dat verkopers op de juiste manier handelen en niet bewust voorwaarden en wetten overtreden,’ aldus Verkerk.

Scherp op EAN
Om malafide praktijken terug te dringen, treedt bol.com voortaan ook actiever op tegen onjuist gebruik van EAN-codes. ‘We gaan vanaf 2017 strakker handhaven, in pilots,’ vertelde Rogier Martens in november op de bijeenkomst van de GS1 in Maarssen.