Twinkle | Digital Commerce

DNB: 'Minder inflatie door e-commerce'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

Op internet zijn Nederlanders goedkoper uit; gemiddeld zouden consumenten 6,5 procent minder betalen voor hun aankoop, zegt De Nederlandsche Bank. E-commerce bedrijven zorgen daarmee voor daling van de inflatie met 0,1 procentpunt, aldus de bank.

DNB concludeert uit een enquête onder consumenten dat tweederde van de shoppers geld meent te besparen op een aankoopbedrag door online te winkelen in plaats van in een fysieke winkel. Online zouden prijzen gemiddeld 6,5 procent lager liggen dan in de winkelstraat. Naast dit lagere prijsniveau op internet brengt ook de toename van concurrentie door online verkoop de consumentenprijzen omlaag, aldus de bank.

Besteding per consument
De groei van e-commerce in Nederland heeft een aanzienlijk aandeel in de groei van de totale particuliere consumptie, rekent de bank voor. Toch valt er in online verkoop nog veel te winnen in ons land, vergeleken met andere Europese landen: gemiddeld besteedt de Nederlander online 1.242 euro, terwijl dat bedrag in Groot-Brittannië drie keer zo hoog ligt (3.600 euro).


Toekomst
DNB verwacht dat e-commerce de inflatie naar beneden drukt zolang het aandeel ervan in de totale bestedingen blijft groeien. 'Wanneer na verloop van tijd het aandeel van e-commerce in de totale consumptie niet meer verandert en een nieuwe evenwichtssituatie is ontstaan, zal het dempende effect op de inflatie uitdoven,' voorspelt de bank.