Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn Online en bol.com: 30 en 25 procent groei

2017-05-28
19731110
  • [nieuws]
  • 1:26

Samen met zusterketens Etos en Gall & Gall boekte Albert Heijn afgelopen jaar 29,7 procent meer online omzet (gecorrigeerd voor de extra week in 2015). Bol.com sloot 2016 af met een groei van 25 procent, exclusief de inkomsten via externe verkooppartners.

Ahold Delhaize publiceerde vanochtend het eerste jaarverslag (pdf) sinds de fusie van de supermarktbedrijven. De groei van bol.com, dat vorig jaar voor het eerst de omzetgrens van 1 miljard euro passeerde, zou inclusief de opbrengsten uit third party sales op 35,5 procent zijn uitgekomen.

Partnerverkopen
Marketingdirecteur Margaret Versteden (interview) vertelde begin dit jaar op de Webwinkel Vakdagen dat het aantal partnerverkopen het aantal eigen verkopen van bol.com in 2019 zal overstijgen, mogelijk zelfs volgend jaar al. De nummer 1 van de Twinke100 breidt zijn dienstverlening voor zakelijke verkopers steeds verder uit. Behalve aan de marktplaats dankt bol.com veel groei aan de verkooopprestaties in België.

'Uitstekend'
Albert Heijn Online, de nummer 6 van de Twinkle100, groeit met tegen de 30 procent ook stevig door. Topman Dick Boer sprak vanochtend op Radio 1 van 'uitstekende online prestaties' in Nederland. Door de vele investeringen drukt bol.com overigens op de lokale operationele winstmarge.

Ahold Delhaize
Bekend was al dat Ahold Delhaize overall 2.324 miljoen euro aan online omzet boekte vorig jaar, 24,8 procent meer dan in 2015. Het concern wil zijn e-commerce omzet de komende vier jaar verdubbelen. Daarvoor moeten de online inkomsten jaarlijks met tussen de 20 en 25 procent blijven stijgen. Belangrijke troef, getuige een recente strategieupdate (Better together, pdf): digitale personalisatie.
 
Lees ook:
Ahold Delhaize stijgt in wereldtop e-tailers (18 januari 2017)