Twinkle | Digital Commerce

Europees 'e-commerce'-klachtenplatform 24.000 keer gebruikt

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 0:57

Meer dan 24.000 consumenten meldden het afgelopen jaar een klacht over een internetaankoop op een nieuw Europees platform voor online geschillenbeslechting. Kopers klaagden vooral over crossborder-aankopen in de sectoren kleding, vliegtickets en ICT.

Eind dit jaar maakt de EU de definitieve balans op van het platform, aangeduid als het Online Dispute Resolution (ODR) platfom. Sinds de oprichting een jaar geleden deden consumenten uit allerlei landen er een melding. De EU werkt momenteel aan de gebruiksvriendelijkheid en bekendheid van het initiatief. Consumenten kunnen klachten indienen tegen online ondernemers, maar ook zij kunnen andersom een consument aangeven.

Alternatief voor de rechter
Het ODR-platform is beschikbaar in alle Europese talen. De bedoeling ervan is het bieden van een alternatief voor de gang naar de rechter in het geval van een geschil tussen webwinkelier en klant. De EU heeft dan ook verplicht gesteld dat online ondernemers hun emailadres vermelden op hun website en een link naar het platform plaatsen.

Lees ook: ADR en ODR: geschillen beslechten buiten de rechter om (08-01-'16)