Twinkle | Digital Commerce

Keurmerk Qshops sluit aan bij Stichting Geschillencommissies

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

Keurmerk Qshops is vanaf nu verbonden aan de onafhankelijke Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Dat meldt de Consumentenbond na het aangaan van een overeenkomst met het keurmerk.

De commissie verkeert nog in oprichtingsfase en start officieel per 1 juni. Geschillen worden echter met terugwerkende kracht tot aan 1 januari dit jaar behandeld. De Geschillencommissie Qshops is de derde Nederlandse autoriteit die conflicten tussen webwinkeliers en consumenten beslecht. Thuiswinkel.org en Stichting Webshop Keurmerk hebben al een eigen commissie onder de paraplu van de landelijke Stichting Geschillencommissies, die bijna zeventig commissies telt. Het ledenbestand van Qshops telt 3000 webwinkels.

Procedure
Consumenten die vinden dat zij gedupeerd zijn, kunnen voor het bedrag van 75,- hun klacht voorleggen bij Qshops en krijgen hun geld terug indien ze in het gelijk gesteld worden. Voor het melden van een klacht krijgen klanten een jaar de tijd. Eerder was die periode drie maanden, maar de EU verlengde die termijn in 2015.

Europees platform
Naast de nationale Stichting Geschillencommissies bestaat ook op Europees niveau de mogelijkheid een webwinkelgerelateerd conflict te laten beslechten. Het zogenoemde Europese ODR-platform, dat de EU een jaar geleden in het leven riep, is sindsdien door 24.000 consumenten en ondernemers ingeschakeld bij een geschil, met name in de sectoren kleding, vliegtickets en ICT.