Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop ‘voorbij Marktplaats en bol.com' met c2c-platform

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 2:01

Kijkshop bouwt aan ‘Project One’, de werktitel van wat het grootste c2c-platform van Nederland moet gaan worden. De elektronicaketen helpt consumenten met het onderling delen van productkennis en werkt daarbij op commissie-basis.

‘Consumenten helpen elkaar straks bij de aankoop door live met elkaar te chatten, in video- of audiovorm’, vertelt een woordvoerder van Kijkshop aan Twinkle. ‘We gaan consumenten ook belonen voor het delen van kennis en hulp bij een aankoop. We doen nog geen uitspraak over die beloning, maar het is ’n leuke.’ De nummer 78 van de Twinkle100 hoopt dat nog voor het einde van dit jaar meer dan 10.000 ‘Kijkshop-adviseurs’ actief zijn op het platform.

Betrouwbaar
Kijkshop bouwt handvatten in om de betrouwbaarheid en kennis van onbekende verkopers vast te stellen. ‘Gebruikers krijgen reviews en ratings van anderen en kunnen online video’s plaatsen over producten. Denk bijvoorbeeld aan ratings bij Uber. Door een live chatfunctie is er straks veel interactie mogelijk tussen consumenten. De betrouwbaarheidsfactor is online vaak een barrière, maar het nieuwe platform haalt deze weg,’ aldus de woordvoerder. ‘De customer journey van research  tot after sales is vaak te complex en te lang. We zorgen ervoor dat consumenten de juiste kennis krijgen voor de juiste aankoop.’

Winkels
Welke rol de Kijkshop-winkels in ‘Project One’ krijgen, kan het bedrijf nog niet bekendmaken. ‘Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door, er verandert op dit moment niets aan de winkels. Ons doel is om eind van deze zomer getransformeerd te zijn.’ De klassieke retail is volgens de woordvoerder ‘end of life’, dus gooit Kijkshop het stuur om. Enkele weken terug sloot de keten daartoe twintig vestigingen. De eigen medewerkers krijgen ook een aandeel in het platform, bevestigt Kijkshop.

Consument bepaalt assortiment
Het online aanbod van de elektronicaketen wordt bepaald door zijn gebruikers. 'Op dit moment dicteren wij het assortiment, dat gaat veranderen. De eisen en behoeften van consumenten staan centraal bij het samenstellen ervan. Deze transformatie betekent dan ook een grote verandering, we gaan volledig over naar een commission-based model qua inkoop en verkoop,' aldus de woordvoerder.

Hybride omnichannel-strategie
Middels een 'hybride omnichannel-strategie' probeerde Kijkshop begin vorig jaar grote pure players als Coolblue, bol.com en wehkamp uit te dagen door aankopen binnen twee uur af te leveren bij zijn klanten. 'Wij zijn al jaren innovatief, Kijkshop was bijvoorbeeld een van de eerste retailbedrijven met een e-commerce manager,' verklaarde het bedrijf destijds. Binnenkort maakt Kijkshop meer bekend over het nieuwe online platform.

Lees ook: 'Platformeconomie: disruptie gaat nieuwe fase in' (12-04-'17)