Dinsdag 29 september 2009

6248 keer gelezenNu reageren

Tips voor starters: de onderscheidende hobbyist

Geen afbeelding beschikbaar

Wie een webwinkel wil beginnen, zal niet zo snel in 'boeken' gaan. Er zijn al genoeg spelers op de markt die dat aardig in de vingers hebben. Als u wat specifieker kijkt, bijvoorbeeld naar uw hobby vissen of - nog explicieter - vliegvissen, dan heeft u een mooie niche te pakken om uw webwinkel omheen te bouwen. Met boeken en misschien wel veel meer. Een bewezen kracht van internet is dat er voor elke nichemarkt ook werkelijk mogelijkheden liggen.

Tekst: Dirkjan Vis

Een nichemarkt is een markt voor een bepaald product (of producteigenschap), ook al is de vraag zeer klein. Bent u de allerbeste in breinaalden of manchetknopen? Kunt u het goedkoopst aan Inca-goud of het snelst aan elke specifieke oldtimer komen? Dan kunt u daarin een webwinkel beginnen. Op het internet zijn vele van dit soort gespecialiseerde shops te vinden. Juist door u op een bijzondere doelgroep te richten, wordt u met uw webwinkel een specialist. Door een smal, maar goed passend aanbod op een specifieke vraag kunt u een geheel nieuwe markt ontwikkelen, goede mond-tot-mondreclame genereren en zich onderscheiden van de markt.

Niet moeilijk
U kunt zich met uw webwinkel natuurlijk specialiseren door de laagste prijs te bieden of het breedste aanbod. Deze methode is relatief vaak succesvol, omdat de promotiekansen via veel gebruikte online-marktplaatsen gunstig zijn. Maar wie de goedkoopste wil zijn, moet ook daadwerkelijk de beste prijs bieden. En dat is niet altijd even eenvoudig.
Soms kunt u specialisaties simpelweg vinden in uw eigen interesses of levensovertuiging. Neem bijvoorbeeld een generiek product als webhosting. Dat is niets anders dan een stukje webruimte bieden waar uw webwinkel op kan staan. Waarschijnlijk heeft u hier afspraken over gemaakt toen u uw domeinnaam vastlegde. In principe kunt u dit overal doen,waarbij u uw keuze misschien laat bepalen door prijs of kwaliteit. Maar ook met dit product kan iemand zich onderscheiden. Zo is er Echristenen.nl. Dit is een hostingprovider die webhosting aanbiedt 'waarbij alle klanten de goedkeuring hebben gekregen van een wedergeboren Christen'. Voor wie op zoek is naar een hostingpartij zal dit niet de eerste prioriteit zijn, maar voor een kleine groep misschien juist wel. Feit is dat u zich kunt onderscheiden door u te richten op een bepaalde cultuur of geloofsovertuiging.

Doelgroep
Onderscheiden op doelgroep kan ook. Bijvoorbeeld geografisch (een webshop in het Fries), demografisch (ouderen of alleenstaande vaders), socio-economisch (hoger opgeleiden), of psychografisch (de 'metroman'). Of u kunt naar koopmotieven kijken. Voorbeeld: een bepaalde groep mensen past niet graag bh's in een winkel. Een specifieke webshop met de optie om thuis te passen zonder aankoopverplichting leidt dan zeker tot meer aankopen. Voor condooms en aanverwante artikelen geldt hetzelfde, behalve dat u ze niet kunt laten uitproberen. Maar veel mensen voelen zich er nu eenmaal comfortabeler bij om dergelijke producten online te bestellen. Vraag u daarom af: waarom zou iemand moeite kunnen hebben met een bepaalde fysieke winkel? Los het probleem op en u hebt een niche.

Eigenschappen
Denk vooral ook verder dan de huidige marketing-regels. Vergeet dat marketingboek. Kijk eens wat voor grappige of gekke eigenschappen of hobby's in uw eigen familie of vriendenkring voorkomen. Juist met meer specifieke kenmerken uit de praktijk kunt u met uw webwinkel echt uniek zijn. U kent het probleem daardoor beter en kunt zich identificeren met de doelgroep. Wanneer u het gemak en koopgedrag begrijpt, dan heeft u kenmerken waarvoor zeker een niche is te vinden.

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
Tips voor starters: de onderscheidende hobbyist

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.