Twinkle | Digital Commerce

10 affiliatemarketing blunders

2017-08-24
  • 4:36

Affiliatemarketing lijkt voor webshops ideaal.Betalen voor resultaat, wat wil je nog meer!? Toch hebben bepaalde webwinkeliers er soms totaal geen succes mee. Hoe verklein je de faalkans van een affiliate campagne? Ik sprak met drie directieleden uit de affiliatesector. Leonie Jongerius vanWebgains, Thomas Joosten vanM4Nen Henk Jan BijmoltvanCleafsen ikzelf kwamen tot de volgende blunder top 10.

Tekst: Michel Willems

Blunder 1: Te laat betalen
Affiliates investeren tijd, kostbare advertentieruimte en soms ook gewoon harde advertentie euros om bezoekers voor jou te generen. Niets is meer frustrerend dan flink te investeren en dan vervolgens maanden lang op je geld te moeten wachten. Betaal laat en veel affiliates zullen je in de steek laten.

Blunder 2: Te weinig of teveel betalen
Webwinkeliers betalen meestal alleen voor resultaat, maar sommige adverteerders verwarren dat met vrijwel niets betalen voor resultaat.Affiliates willen ook verdienen.Geef een redelijke vergoeding of affiliates laten je snel in de steek.

Aan de andere kant heb je webwinkeliers die de affiliates te veel verwennen. Omdat er per order niets verdiend wordt, raakt het budget snel op en moeten zij hun campagne aanpassen of zelfs stilleggen. Als de concurrentie op prijzenbonanza heeft gereageerd, kan de gulle adverteerder eigenlijk de vergoedingen niet meer verlagen.

Blunder 3: Je promotiemateriaal niet op orde
Uit ervaring blijkt dat webwinkeliers die een datafeed opleveren soms wel 8 keer meer succes hebben, dan adverteerders zonder datafeed. Hoewel niet elke webwinkelsoftware datafeeds kan genereren, is het leveren van datafeeds wel heel belangrijk. Let hier dus op als je een webshopleverancier kiest.

In een wereld waar een bannerdoorklikratio van 3 promille helemaal niet slecht is, is een beetje conversiegerichtheid van levensbelang. Mijn persoonlijke ervaring is dat een mooie banner niet altijd klikgedrag oplevert, een opvallende banner des te meer!Lever een flink aantal verschillende formaten en wees conversiegericht. Verder kunnen veel affiliates geen flashbanners in hun systeem kwijt. Een paar gifbanners kunnen dus helemaal geen kwaad.

Blunder 4: Je webshop niet op orde
Als de kijkers/kopers-verhouding van je shop nu slecht is, dan verander je dat niet door affiliates meer bezoekers naar je site te laten sturen. De conversieverhouding zal slecht blijven. En omdat affiliates meestal worden afgerekend op werkelijke aankopen of leads, zullen ze een webshop die weinig kopers oplevert snel in de steek laten.

Blunder 5:Onrealistische verwachtingen van razendsnelle groei

Affiliatesucces komt meestal niet in een weekje. Affiliates moeten je leren kennen, je campagne opnemen, je zult leren wat wel en wat niet werkt, je bouwt niet alleen een imago op bij je klanten maar ook bij je affiliates. Affiliatemarketing is een zeer rendabele manier van adverteren, maar vergt wel een beetje geduld.

Blunder 6:Onregelmatige en niet-relevante communicatie
Sommige webwinkeliers laten maanden niets van zich horen. Niet alleen vergeten je bestaande affiliates je dan, nieuwe affiliates zullen je ook niet opmerken tussen de honderden andere adverteerders. Wees creatief en zorg dat je regelmatig echte nieuwtjes voor je affiliates hebt. Denk aan tijdelijk hogere vergoedingen, incentives voor de beste affiliates en houdt affiliates op de hoogte van de best lopende artikelen en aanbiedingen in je webshop.

Bepaalde netwerken laten je direct contact hebben met je affiliates. Beantwoord vragen snel en concreet, behandel klachten alsof ze van je beste klanten zijn en stel vast wat de individuele behoeften zijn.

Blunder 7:Spelregels tijdens de wedstrijd veranderen
De introductie van de iPhone in Nederland door T-Mobile was een succes, de affiliatecampagnes bij deze introductie waren dat echter helemaal niet. Veel affiliates hadden specifieke sites opgetuigd, paginas omgebouwd en campagnes opgebouwd om flink wat iPhones te helpen verkopen. Echter, vlak na de introductie verlaagde T-Mobile drastisch de vergoedingen.Affiliates waren woedend! Op forums enblogsen bekende sites alsWebwereldwerd er moord en brand geschreeuwd. Al met al verspeelde T-Mobile veel goodwill, hetgeen ook negatieve gevolgen had voor de niet-iPhone sales.

Blunder 8:Je concurrentie negeren
Betaalt je concurrentie een hogere vergoeding? Betalen ze sneller uit? Hebben ze een leukere incentive? Een beter product aanbod? Beter converterend materiaal? Dan zul je dat direct merken! Bekijk de campagnes en campagnevoorwaarden van je concurrenten eens goed en bedenk hoe jij je van hen kunt onderscheiden

Blunder 9:Gebrek aan affiliateplanning en -strategie
T-Mobile had blunder 7 kunnen voorkomen als men van tevoren had bedacht welke gevolgen de introductie van de iPhone op de affiliatecampagnes zou kunnen hebben. Als T-Mobile vooraf had gecommuniceerd dat vergoedingen op iPhone-abonnementen lager zouden worden, dan was de schade beperkt geweest.

Moraal van het verhaal: regeren is vooruitzien. Maak een consistent, specifiek, realistisch plan en bedenk back-up scenarios voor als het fout gaat.Maak een plan in lijn met je doelstellingen. Als je een flinke winst per order wilt realiseren dan ziet je campagne er heel anders uit dan wanneer je marktaandeel van je concurrenten wilt pikken!

Blunder 10:Vergoedingen voor verschillende netwerken laten verschillen
Bij sommige affiliatenetwerken wordt het adverteren via te veel affiliatenetwerken op zichzelf al als een blunder gezien. Als de adverteerder zijn budget, tijd en aandacht over meer netwerken verspreidt, blijft er per netwerk maar een klein stukje van de koek over. Omdat dat kleine stukje koek minder interessant is voor de affiliatenetwerken, zullen ze ook minder hard hun best doen. Volgens deze netwerken kan de totale affiliatekoek dus kleiner worden!

Bepaalde adverteerders echter zijn het hier niet mee eens. Hoewel er veel overlap van affiliates bij de verschillende netwerken bestaat, bereikt niet elk netwerk iedere affiliate. En een beetje concurrentie tussen de netwerken houdt de affiliate campaign managers scherp en inventief. Volgens deze doorgewinterde adverteerders wordt de totale koek dus groter als je via meerdere affiliatenetwerken adverteert!

Als je tegen de adviezen van de netwerken zelf de laatste strategie kiest, laat dan in ieder geval nooit de vergoeding voor de affiliates zichtbaar verschillen. Affiliates gaan wisselen en daarmee diskwalificeer je je als adverteerder bij beide netwerken. De campaign managers zullen minder tijd, geld en moeite investeren om het programma goed te laten lopen.

Michel Willemsis mede-oprichter vanOne Stop Webshop, de betaalbare webwinkelleverancier voor de veeleisende webwinkelier. Michel is ook blogger bij Twinkle.