Twinkle | Digital Commerce

Conversie door personalisatie

2017-05-27
180101

Het verzamelen van bezoekersgegevens op websites is alledaags. Vaak wordt er niets met deze informatie gedaan, terwijl u door effectief gebruik gepersonaliseerde aanbiedingen kunt doen. Vijf punten van aandacht op een rij.

1. Vruchten plukken
Het personaliseren van content voor interacties met klanten op basis van individueel online-gedrag levert aantoonbaar resultaat. Zo meldt Forrester Research dat bij 58 procent na het aanbieden van gerichte content de conversie met 5 procent of meer is gestegen. E-mailpersonalisering op basis van online-klantgegevens levert volgens de Aberdeen Group een stijging op van 1 à 2 procent naar 3 à 4 procent.

2. Combineer individuele klantgegevens
Om individuele klantgegevens inzichtelijk te maken, is het van belang om verschillende data met elkaar te combineren. Allereerst uiteraard het websitegedrag - hoe komt de bezoeker op de website terecht, welke pagina’s heeft hij bezocht, welke pagina’s heeft hij snel verlaten etc. - en zijn reactie op verschillende marketinguitingen. Reageert hij op aanbiedingen op de site of in een e-mail en zo ja, op welke? Daarnaast moet u ook kijken naar het gebruik van social media-platformen. Maakt de klant bijvoorbeeld gebruik van bepaalde communities, netwerken of blogs?

3. Ontwerp een individueel klantprofiel
Op basis van alle informatie die u heeft verzameld, kunt u individuele klantprofielen opstellen en deze vervolgens gebruiken om marketingcampagnes te personaliseren voor elke afzonderlijke klant.

4. Volg een stapsgewijze aanpak
Elke stap die u zet tijdens het gepersonaliseerde communicatieproces dient u naadloos te integreren in uw marketingplannen. Dit is van belang om inzichten in bezoekersgedrag daadwerkelijk te kunnen vertalen naar triggers voor gepersonaliseerde aanbiedingen.

5. Automatiseer
Het handmatig personaliseren en timen van gerichte campagnes op basis van individuele profielen van duizenden of misschien zelfs miljoenen bezoekers is behoorlijk arbeidsintensief. Door middel van een online-marketingsysteem kunt u gepersonaliseerde campagnes automatisch bouwen en activeren, waardoor u de gerichte campagnes eenvoudig en grootschalig kunt inzetten.

Bron: Unica