Twinkle | Digital Commerce

7 alternatieven voor AdWords

2017-05-27
125125
  • 4:41

Veel webwinkels zijn vrijwel volledig afhankelijk van verkeer via Google. En voor de promotie van hun webwinkel staren ze zich helemaal blind op Google AdWords. Niet zo gek als je bedenkt wat voor dominante positie Google heeft op de Nederlandse markt.

De concurrentie wordt echter steeds heviger, waardoor de costs per click (cpc's) blijven stijgen. Maar voor wie verder kijkt zijn er genoeg aantrekkelijke alternatieven voor AdWords, om op die manier extra conversies en omzet te genereren. Hieronder vindt u zeven alternatieven voor AdWords die geschikt zijn voor Nederlandse webwinkels.

Tekst: Peter Minkjan

1. Yahoo! & Bing
Alhoewel Yahoo! & Bing in Nederland gezamenlijk slechts enkele procenten marktaandeel hebben, kan dit platform toch aantrekkelijk zijn om op te adverteren. Zo is het vrij makkelijk om een AdWords campagne te importeren en is iedereen die een beetje bekend is met AdWords binnen een paar uur in staat om te beginnen met adverteren. Doordat de concurrentie veel minder heftig is dan op AdWords ligt de cpc ook stukken lager. Dit geldt ook voor de kosten per conversie, doordat het conversiepercentage gelijk is. Vergeet niet je url’s te voorzien van een extra tag zodat je in je web analytics pakket het onderscheid kan maken tussen het betaalde en niet-betaalde verkeer afkomstig van Yahoo! & Bing.

2. Facebook advertising
Facebook is ook in Nederland aan een indrukwekkende opmars bezig en heeft in ons land al bijna vier miljoen gebruikers. De grootste bron van inkomen voor het sociale netwerk zijn de tekst/beeld- advertenties, die via een veilingmodel worden getoond. Het grootste pluspunt van adverteren op Facebook bestaat uit de ongekende targetingmogelijkheden. Zo is het onder andere mogelijk om te targeten op locatie, leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, opleidingsniveau en interesses. Is de belangrijkste doelgroep van jouw webwinkel bijvoorbeeld hoogopgeleide mannen van boven de 40 uit de Randstad? Geen probleem, want met het systeem is het simpel om jouw boodschap enkel te vertonen aan personen die aan deze kenmerken voldoen. Er zitten ook nadelen aan het adverteren op Facebook. Zo is het vrij arbeidsintensief, onder andere door de gebrekkige inferface. Verder is het veelvuldig aanpassen van advertenties nodig om de click trough rate (ctr) hoog en de cpc laag te houden. Lees hier meer tips voordat je begint met Facebook adverteren.

3. Ligatus DirectAds
Via Ligatus DirectAds kunnen bedrijven via een self-service systeem adverteren op de bij Ligatus aangesloten websites (waaronder Nrc.nl, Nieuws.nl en Depers.nl). De advertenties worden in een box met meerdere advertenties tegelijk getoond en bestaan naast een titel en tekst ook uit een kleine afbeelding. De advertenties verschijnen veelal in een redactionele omgeving (lees: onderaan artikelen), maar ook Pathe.nl en Rtl.nl zit bijvoorbeeld in het netwerk. Er kan worden afgerekend op basis van cpc of op basis van cost per lead (cpl). Sanoma biedt met haar DirectAds programma een soortgelijke manier van adverteren aan.

4. Marktplaats Ads
Ondanks dat de website er uit ziet alsof deze niet meer is aangepast sinds de jaren negentig, trekt Marktplaats.nl maandelijks 6 miljoen unieke bezoekers. Hiermee is het verreweg de grootste advertentiesite van Nederland. Marktplaats heeft een enorm bereik onder een koopgericht publiek. Naast het gratis aanbieden van jouw overbodige zitbank of tv is het ook mogelijk zakelijk te adverteren op deze site. Dit door middel van Marktplaats’ eigen advertentiesytsteem AdMarkt. Binnen Admarkt zijn er  twee soorten advertenties: topadvertenties die bovenin de resultatenlijst worden vertoond of mini-advertenties die qua layout grote gelijkenis vertonen met AdSense advertenties. Admarkt werkt op basis van cpc en is het beste geschikt voor webwinkels met een scherpe prijsstelling.

5. AdSyner
AdSyner is het best te omschrijven als een AdWords voor vacatures. Door middel van tekstadvertenties kunnen vacatures onder de aandacht worden gebracht van werkzoekenden in een uitgebreid netwerk van vacaturesites. In Nederland zijn ruim 300 sites aangesloten, waaronder Indeed en Trovit. Maar ook zeer gespecialiseerde niche-sites zoals Medjobs.nl of Ictkenniswijzer.nl. Binnen AdSyner wordt afgerekend op cpc-basis en die cpc staat altijd vast op 80 eurocent. AdSyner is een initiatief van Jobbrokers, een bedrijf waar ook voormalig Google Nederland topman Marc Duijndam nauw bij betrokken is. Je kan dus wel raden waar hij zijn inspiratie en ideeën vandaan heeft gehaald. Minder geschikt voor het promoten van het productaanbod, maar zeer geschikt als je op zoek bent naar nieuw personeel om met je webshop verder te groeien. 

6. Adverteerdirect.nl
Adverteerdirect.nl fungeert als een intermediair tussen adverteerders en site-eigenaren. Adverteerders kunnen op basis van categorieën en interessegebieden websites uitzoeken waar ze op willen adverteren. Adverteerdirect werkt met vaste weektarieven die door de site-eigenaren zelf bepaald worden. Voor dit bedrag is het mogelijk om een advertentiepositie te reserveren, ongeacht het aantal kliks. Ook heb je volledige zichtbaarheid tijdens de gekozen periode. Het advertentiesysteem van Adverteerdirect is vergelijkbaar met het in de VS succesvolle BuySellAds. Daarnaast is het sinds kort ook mogelijk om via het systeem advertorials aan te bieden, die tegen betaling geplaatst kunnen worden op relevante sites. Adverteerdirect is vooral geschikt als je in specifieke niches aanwezig wilt zijn.

7. Blogads
Via Blogads van adfactor is het mogelijk om advertorials te verspreiden. Een advertorial is een reclameuiting die oogt als een redactioneel artikel. Het artikel kan de vorm hebben van een review van een product, een prijsvraag of bijvoorbeeld een enquête. Blogads verspreidt in opdracht van de adverteerder dit artikel gericht op niche blogs, websites, Twitter en mobiele sites/apps.Tevens ontvang je van iedere campagne een overzicht hoe vaak de advertorials bekeken en gelezen zijn. In het netwerk van Blogads zitten vele bekende bloggers en twitteraars en websites over uiteenlopende thema’s. Het verspreiden van advertorials is een effectieve manier om meer naamsbekendheid te genereren zonder dat het lijkt dat dat je adverteert.

AdWords volledig vervangen?
Moet je nu meteen je AdWords-campagne pauzeren en al je geld in bovenstaande alternatieven stoppen? Nee, zeker niet. Google AdWords, mits goed gemanaged, is nog steeds in staat om een hoge return on investment (ROI) te genereren. Mocht je echter alle mogelijkheden van AdWords al hebben benut of is het niet rendabel voor je, dan zijn deze alternatieven het proberen waard.

Peter Minkjan is online-marketeer bij SPIL Games en medeoprichter van SEABlog.nl, dat nieuws, ontwikkelingen en tips over search engine advertising biedt.