Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Roompotparken.nl?

2017-11-09
311177
  • 2:09

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar data verzamelen alleen draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze keer: Roompotparken.nl.

Tekst: Mark Verduijn

Op Roompotparken.nl kan de bezoeker een vakantie boeken naar zo’n 150 bungalowparken en 23 campings. Dat leverde in 2009 een online-omzet op van 55,2 miljoen euro; goed voor de 29e plek in de Twinkle100. Het gemiddelde aantal unieke bezoekers ligt op ruim 650.000 per maand.
Het internetteam, dat bestaat uit acht personen, heeft dagelijks te maken met webanalytics. ‘Via Google Analytics zien we de uitslag en met ClickTale, waarmee individuele bezoekersessies zijn te monitoren, bekijken we de wedstrijd’, zegt internetmanager Pieter Klappert treffend. Analytics wordt vooral gebruikt voor websiteoptimalisatie. Voor campagneoptimalisatie - met uitzondering van Google AdWords - is analytics nog van minder belang.
 
De analyse
De belangrijkste analyse volgens Klappert is dat de site (op het moment van schrijven; begin november) niet optimaal is ingericht voor het oriëntatieproces. ‘Iemand die een vakantie wil op een vakantiepark zoekt eerst op vakantieparken, vervolgens op vakantieparken in een bepaald land of regio om uiteindelijk informatie te zoeken op parknaam. De site gaf onvoldoende invulling aan dit proces. Daarom is de indeling van de site sinds medio november aangepast, zodat die meer aansluit bij het aankoopproces.’

Naast contentpagina’s met informatie over de regio van een vakantiepark, is de Zoek en Boek-module gewijzigd. ‘De volgorde van zoekfilters om het juiste vakantiepark te vinden, moeten nu beter aansluiten bij het aankoopproces. Voorheen was het type accommodatie het uitgangspunt om te filteren, nu is dat het land of de regio, of de parkfaciliteiten.’ Wat deze wijzigingen gaan opleveren, zal in de toekomst nog moeten blijken.

De verbeteringen
De Zoek en Boek-module is al langer onderwerp van verdere verbetering. ‘Bij de oude module haakten veel bezoekers in de laatste stap af. Dat kwam omdat pas in die laatste stap de prijs zichtbaar werd. Dan krijg je ook bezoekers die slechts nieuwsgierig zijn en niet willen boeken. Nu laten we de prijs eerder in het bestelproces zien. De nieuwe boekingsmodule zorgde voor een half procentpunt meer conversie vergeleken met de oude module.’

De lessen
‘Onderbuikgevoelens zijn geen goede reden om de website aan te passen’, weet Klappert. ‘Als je op basis van tien klachten de website wijzigt, kan dat betekenen dat er voor honderden bezoekers een nieuw probleem ontstaat. Met webanalytics zijn goede analyses te maken; resultaat boek je echter alleen met de juiste oplossing. Daarom ben ik een groot voorstander van testen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2010.