Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Horloges.nl?

2017-05-27
180101

Alleen data verzamelen en rapporten schuiven draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: Horloges.nl.

Tekst: Mark Verduijn

Horloges.nl is volgens eigen zeggen één van de grootste Nederlandse webwinkels in merkhorloges. De online shop trekt momenteel zo’n 100.000 unieke bezoekers per maand. Dat is volgens internetmarketeer Rick Sportel van Horloges.nl 220 procent meer dan een jaar geleden. De omzet is in diezelfde periode bijna verdubbeld. Horloges.nl gebruikt Google Analytics voor website- en marketingoptimalisatie. Binnen Horloges.nl wordt Analytics gemonitord door het management, de inkoop en marketing. Sportel is naast SEO en SEA verantwoordelijk voor conversieoptimalisatie.

De analyse
Sportel, die nu een half jaar bij Horloges.nl werkt, zegt bij binnenkomst geschrokken te zijn van het conversiepercentage. ‘Dit lag lager dan het gemiddelde in de markt. Vooral de Google AdWords-campagnes waren daardoor allesbehalve rendabel.’ Hij ontdekte een relatie tussen de hoge bounce rate van tegen de 60 procent en de laadtijd van de website. ‘Binnen een week hebben we de laadtijd met 70 procent weten te reduceren. Horloges.nl laadt nu binnen 1 tot 1,5 seconde. Hierdoor daalde de bounce rate met 35 procent en steeg het aantal bezochte pagina’s per bezoeker met 35 procent.’

De verbeteringen
Een ander punt dat Sportel opviel, was de stroeve doorloop van het bestelproces. ‘We hebben verschillende mensen uitgenodigd en gevraagd via de website horloge X te bestellen.’ Op basis van die uitkomsten is het bestelproces op de schop gegaan. Dankzij een andere payment service provider wordt nu de betaalpagina in de vormgeving van de webwinkel gepresenteerd. ‘De doorloop in het bestelproces is mede hierdoor gestegen met 85 procent. De verkoopconversie is in vijf maanden tijd verdubbeld. Hierdoor zijn de AdWords-campagnes weer succesvol en is het aantal campagnes flink uitgebreid.’ Op Horloges.nl wordt er sinds deze verbeteringen continu getest. Eén van die experimenten wijst uit dat klantbeoordelingen op de winkelwagenpagina 5 procent meer doorloop in het bestelproces oplevert dan deze pagina zonder beoordelingen.

De lessen
Sportel: ‘Stel duidelijke KPI’s zoals de verkoopconversie en staar je niet blind op onbelangrijke cijfers als bounce rates van 30 tot 40 procent. Verder moet je simpel denken. Gebruik tools om je vermoedens te bevestigen of hypotheses te toetsen.’ 
   
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2012. U kunt losse nummers van Twinkle voortaan ook lezen op de iPad. Ze zijn te bestellen via de applicatie Tablisto.