Woensdag 18 april 2012

4542 keer gelezenNu reageren

5 tips voor effectieve e-mailaanbiedingen

5 tips voor effectieve e-mailaanbiedingen

Het aanbod in een e-mailcampagne is key. Het is echter vaak nog lastig om aanbiedingen te doen die onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie en die de aandacht van uw abonnees weten te trekken.


Een simpele prijskorting wordt na verloop van tijd saai, waardoor de kans groot is dat de ontvanger van de mailings dit soort aanbiedingen in zijn mailbox zal negeren. Maar er zijn wel degelijk unieke en creatieve aanbiedingen te bedenken om uw e-mailprogramma op te frissen en de belangstelling van uw abonnees te trekken. Practicalecommerce.com geeft vijf voorbeelden die hieronder zijn uitgewerkt.

Aanbieding 1: Exclusieve uitnodiging
Degenen die zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief deden dit met een reden, bijvoorbeeld voor exclusieve aanbiedingen, nieuws of voor content die uniek voor hen is. Het is belangrijk om te leveren wat u op voorhand heeft beloofd (uw opt-in promises). Zorg dat uw ontvangers het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een exclusieve club, waardoor ze een reden hebben om geabonneerd te blijven op uw mailings. Het uitsturen van een exclusieve abonnee-uitnodiging bij een uitverkoop of een ander type event is een effectieve manier om aan deze belofte te voldoen. Zorg er wel voor dat de deal inderdaad uniek is en dat het aanbod niet ook aan andere webshopbezoekers wordt gedaan.

Shoplet.com verstrekt exclusieve uitnodigingen aan e-mailabonnees.


Aanbieding 2: ‘Oeps’ e-mails
‘Oeps’ e-mails worden doorgaans verstuurd als er een fout is opgetreden in de webshop of in een eerdere e-mail. Onderwerpregels met betrekking tot fouten hebben veelal een van de hoogste open rates. Waarschijnlijk omdat de ontvangers nieuwsgierig zijn naar de fout die is gemaakt. U hoeft echter niet te wachten op een fout om gebruik te maken van een dergelijke e-mail. U kunt hier bijvoorbeeld ook gebruikmaken in de vorm van: ‘Oeps, we hebben onze sale per ongeluk verlengd met drie dagen’ of ‘Oeps, we hebben per ongeluk te groot ingekocht, dus nu hebben we veel producten moeten afprijzen’. Gebruik deze aanpak wel sporadisch. Dan is de kans groot dat het bijdraagt aan meer open rates en het wakker schudden van slapende abonnees.

Bargain Catalog Outlet stuurde een ‘oeps’ e-mail nadat klanten problemen hadden met het plaatsen van een bestelling.


Aanbieding 3: Lanceer een ‘Create Your Own Sale’ actie
Consumenten houden ervan om in control te zijn. Het kan daarom zeer effectief zijn om consumenten hun ‘eigen’ sale te laten creren/kiezen. Dikwijls frustreren consumenten zich over de kleine lettertjes bij aanbiedingen. Ze besteden dan veel tijd aan het winkelen en het vullen van hun winkelwagentje om er vervolgens achter te komen dat de aanbieding of actiecode niet van toepassing is op de producten die zij in hun winkelwagentje hebben. Dit soort frustraties helpt het tegengaan van winkelwagenverlaters (shopping cart abandonment) absoluut nit. Het aanbieden van een flexibele sale is daarentegen een effectieve manier om consumenten precies te geven wat ze zoeken.

Fashionretailer Avenue laat zijn abonnees bepalen wat in de uitverkoop is


Aanbieding 4: Wedstrijden of
giveaways
Ontwikkel een creatieve wedstrijd of giveaway waarmee u uw abonnees weer betrokken maakt bij uw webwinkel of merk. Als u bijvoorbeeld een maand lang iedere dag een prijs weggeeft, kunt u elke dag een e-mail uitsturen waarin u de winnaar bekendmaakt. Uw abonnees zullen enthousiast worden om deze mailings te volgen, aangezien hierdoor het vertrouwen op kansmaking wordt versterkt.

Zagg, een elektronicaverkoper, geeft deze maand iedere dag een tablet weg.


Aanbieding 5: Verrassingscadeaus
Bekijk van welke producten u een overtollige voorraad heeft. Kies hier vervolgens een aanlokkelijk product uit. Stuur uw abonnees een e-mail waarin u aangeeft dat ze een gratis cadeau krijgen bij het plaatsen van een order. Wanneer uw ontvangers doorklikken, hebben zij het gratis geschenk al automatisch in hun winkelwagentje liggen. Hierdoor zijn ze al halverwege het bestelproces. Als het een aantrekkelijk product betreft, is de kans groot dat abonnees een order dat ze hadden uitgesteld of ergens anders wilden plaatsen toch bij u zullen voltooien.

Bron: Practicalecommerce.com


Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Loyaliteit (Klantcontact)
- Personalisatie (Klantcontact)
- CRM (Klantcontact)
- E-mailmarketing (Marketing)



Geef nu als eerste een reactie op:
5 tips voor effectieve e-mailaanbiedingen










Code (zie plaatje hierboven)

E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.