Twinkle | Digital Commerce

7 manieren om te besparen op verzendkosten

2017-11-11
180101

Verzendkosten vormen een van de grootste uitgaveposten voor veel (kleine) webwinkeliers. In een artikel op Entrepreneur.com geeft freelance journalist Jane Porter tips aan Amerikaanse webshops om te kunnen snijden in deze kosten.

1. Onderhandel met meerdere vervoerders
Alle vervoersbedrijven hebben prijsschema’s op basis van volume: hoe meer u verscheept, hoe lager uw tarief. Kleine bedrijven realiseren zich vaak niet dat ze ook een goede onderhandelingspositie hebben, zegt Jack Mitchell, voorzitter van PANCGroup. Vergelijk prijzen met elkaar en probeer vervoerders over te halen om lagere tarieven te bieden. ‘Als FedEx weet dat UPS aan het wedijveren is voor uw bedrijf (in de VS, red.), heeft u al iets om te onderhandelen’, aldus Mitchell.

2. Laat leveranciers gebruikmaken van uw bezorgaccount
Fred DuBois voert een laptop battery express in Amerika en ontvangt inventaris van twaalf leveranciers; acht uit China en vier uit de Verenigde Staten. Leveranciers stuurden oorspronkelijk producten naar hem toe plus de facturatie van deze vervoerskosten. Hij slaagde er echter in om zijn binnenlandse leveranciers ervan te overtuigen om producten te versturen met zijn bedrijfsaccountnummer van FedEx. Dit verhoogt niet alleen zijn verzendvolume – wat leidt tot goedkopere tarieven – maar het helpt ook te voorkomen dat deze leveranciers onvoorzien hogere verzendkosten gaan berekenen.

3. Gebruik de verpakking van uw vervoerder

Als u uw eigen verpakkingen gebruikt, kunt u te maken krijgen met extra ‘dimensionale kosten’ als uw doos groter is dan de maatvoorschriften die bijvoorbeeld UPS en FedEx voeren. Om deze extra kosten te voorkomen, kunt u overwegen om de verpakkingen van de vervoerder te gebruiken – waarbij er geen sprake is van extra kosten. Door een one-pound box om te zetten in een FedEx-envelop, als voorbeeld, namen de verzendkosten voor DuBois af met 15 procent.

4. Overweeg een regionale vervoerder
Regionale vervoerders bieden vaak dezelfde diensten als bijvoorbeeld FedEx en UPS maar tegen gereduceerde kosten, aldus Mitchell. Houd wel in gedachten dat hun leveringsnetwerken beperkt zijn. Mogelijk wordt uw onderhandelingspositie ook kleiner als u uw business verspreid over te veel vervoerders.

5. Investeer in prepaid verzending
Overweeg prepaid verzending, wat een korting van maximaal 20 procent kan opleveren. Dit betekent dat u een hoeveelheid verzendetiketten vooraf inkoopt en deze bevestigt op de pakketten als dat nodig is, in plaats van te betalen voor elk pakket op het moment van versturen. Prepaid verzenden werkt het beste als u weet dat u herhaaldelijk hetzelfde gewicht pakket verstuurt en dus de verzendkosten vooraf kan bepalen.

6. Hou rekening met alle fees voor facturering naar klanten
Vervoerders hebben meer dan 75 speciale heffingen, denk aan brandstof- of weekendtoeslagen. Als uw klanten bezorgkosten betalen, zorg dan dat al deze extra kosten hierin zijn verwerkt zodat u deze kosten uiteindelijk niet zelf voor uw rekening krijgt.

7. Vraag naar associatiekortingen
Zoek uit of uw branchevereniging samenwerkt met een vervoerder die leden kortingen biedt. Afhankelijk van de grootte van de vereniging, kunt u in aanmerking komen voor kortingen tot 50 procent op bepaalde diensten van vervoerders als FedEx en UPS.

Bron: Entrepreneur.com